Område |
Videregående skole |
Tema |
B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Definisjon |
Karakterer i orden og adferd ved halvårsvurdering jf. forskrift til opplæringslova § 3-15 og standpunktkarakterer etter avsluttet opplæring i skole jf. forskrift til opplæringslova § 3-19. |
Gyldige koder |
God (G) vanlig god orden og vanlig god adferd (oppførsel). Nokså god (Ng) klare avvik fra vanlig orden og fra vanlig adferd (oppførsel). Lite god (Lg) i ekstraordinære tilfeller ved store avvik fra vanlig orden og fra vanlig adferd (oppførsel). |
Utfyllende kommentar |
Karakterer i orden og i adferd (oppførsel) føres i henhold til forskrift til opplæringslova § 3-6. For fastsetting av karakter i orden og adferd vises til forskrift til opplæringslova § 3-15 og § 3-19.
Også elever som går mot grunnkompetanse og får opplæring på programområdekoder med H--x/HT-x/ HTAx/HTHx (x = år i videregående opplæring) i 7. til 10. posisjon skal ha orden og adferd. Se under B10 Spesialundervisning for nærmere forklaring på kodene.
Lærlinger som tar fagopplæring i skole (alternativ Vg3) etter forskrift til opplæringslova § 6A-9 skal ha ført orden og adferd.
Elever i grunnskolen på som tar fag på videregående opplæring (GSGSK0VG--) skal ikke ha ført orden og adferd.
Voksne som følger opplæring særskilt organisert for dem skal ikke ha karakter i orden og adferd. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7.
|
Navn i andre systemer |
Extens |
Legges på som fag ORD1, ORD2, ORD3 og ATF1, ATF2, ATF3 |
SATS |
Egen tabell: Orden/atferd med karakterkategori orden og atferd |
iSkole |
Fravær/Orden/Adferd |
Vigo Voksen |
Orden og Adferd (voksne skal imidlertid ikke ha orden/adferd) |
Vigo |
Ordens-karakter og Adferds-karakter |
|