Registreringshåndbok

Registreringshåndbok
ESC for å lukke

A03 Programområdekode

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Programområdets alfanumeriske kode på 10 posisjoner. Koden er satt sammen av en grunnkode (de 6 første posisjonene) som er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep-basen og kategorier/varianter (de 4 siste posisjonene) som er gitt av VIGO Kodeverksgruppe. De 4 siste posisjonene viser evt. kategorier/varianter til grunnkoden.

Gyldige koder

Grunnkoden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep.

Alle gyldige koder (med 10 posisjoner) ligger i VIGO Kodeverksbase.

7. og 8. posisjon er VIGO sine kategorier. En bokstavkode har samme betydning på alle programområder.

9. og 10. posisjon er VIGO sine varianter. Her kan innholdet i teksten for samme bokstav variere innen programområdene.

Utfyllende kommentar

Det er kun tillatt å bruke gyldige programområdekoder i SAS og VIGO.

Ved import fra SAS til VIGO vil programområdekoden på filen testes mot programområde-tabellen i VIGO. Det blir kontrollert at det er en gyldig programområdekode og at programområdekoden er på samme nivå som skolen.

Programområdekoden må være godkjent av VIGO Kodeverksgruppe innen 1. januar det året koden skal brukes første gang. (eks. Godkjennes 1. januar 2025. Skal brukes første gang skoleåret 2025-2026).

Elev som går ut av fag (avbryter) i løpet av skoleåret for å ta faget som privatist, samme skoleår eller senere, skal stå på den programområdekoden vedkommende er registret inn på. Det skal registreres avbruddsdato og fagstatus S. Se B04 Avbruddsdato på programområdet.

Koder for planlagt sluttkompetanse på lavere nivå på utdanningsprogram/programområder.
Elever som får enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag, og hvor målet er at det ikke skal gis opplæring i alle kompetansemålene i faget etter gjeldende læreplan, må være registrert på ett av utdanningsprogrammene/programområdene hvor målet er planlagt sluttkompetanse på lavere nivå. Dvs det er ikke planlagt full kompetanse i utdanningsprogrammet/programområdet for eleven, og eleven vil sannsynligvis ende opp med VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) og FAM05 (individuell opplæringsplan) i ett eller flere fag med fagstatus A. IOP-fagkodene skal ikke ha FAM05 (individuell opplæringsplan).

Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i ordinære klasser:

xxxxx1H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg1)
xxxxx2H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg2)
xxxxx3H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg3)

 
Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i egne klasser:

xxxxx1HT-1Individuelt tilrettelagt opplæring  i egen gruppe, 1. år (vg1)
xxxxx1HTA1Individuelt tilrettelagt opplæring i liten gruppe A, 1. år (vg1)
xxxxx1HTH1Individuelt tilrettelagt opplæring i liten gruppe H, 1. år (vg1)


Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg1:

xxxxxkoden for utdanningsprogrammet (vg1)
1  nivå (vg1)
H  planlagt sluttkompetanse på lavere nivå
T opplæring i egen gruppe/liten gruppe
A/HA er tenkt for de som f.eks. kan få arbeid i vernet bedrift når de er ferdig med videregående opplæring
H er tenkt for de som vil være på et dagsenter når de er ferdig med videregående opplæring.
1   antall år videregående opplæring (1 = 1. år, 2 = 2. år osv)


Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg2 og Vg3:

xxxxxkoden for programområdet (vg2 eller vg3)
2 nivå (2 for Vg2 eller 3 for vg3)
H  planlagt sluttkompetanse på lavere nivå


Elever som får vedtak om å ta vg1 over to år bør kodes om fra grunnkoden til xxxxx1A--- (alt. xxxxx1D---) for første år og xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) for andre året (xxxxx = aktuell programområdekode). Elevens programområdekode bør endres når vedtaket er fattet. Om vedtaket blir fattet på skolen eller i sentraladministrasjonen kan variere fra fylke til fylke. Ved neste års søking vil eleven automatisk få opp koden xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) dersom denne programområdekoden ligger i klasseordningen i VIGO (1S001). Det er også mulig å foreta automatisk opprykk i VIGO fra A-koden til B-koden (alt. fra D-koden til E-koden). Dette forutsetter at B-koden (E-koden) er lagt inn på A-koden (D-koden) i feltet i "Neste års programområde" (bilde 5S012 - Programområder i VIGO). Kodesettet kan benyttes både for enkeltelever, og for fylker som har tilbud som organiseres over to år. Det foreligger ikke tilsvarende kodeverk for vg2 og vg3. I noen tilfeller kan eleven få opplæring i samme fag over begge skoleårene. Da kan det settes halvårsvurdering 1 (H1) etter det første skoleåret og halvårsvurdering 2 (H2) eller standpunkt etter det andre skoleåret. Standpunktkarakter kan kun føres en gang på samme fagkode. Se opplæringsforskriften § 9-52.

Elev som får vedtak om å ta Vg1 over to år (vedtaket kan komme i løpet av skoleåret). For Vg1 er det laget et kodeverk for dette:

xxxxx1A---1. år av 2-årig kurs
xxxxx1B---2. år av 2-årig kurs
xxxxx1D---1. år av 2-årig kurs for minoritetsspråklige
xxxxx1E---2. år av 2-årig kurs for minoritetsspråklige


 
Følgende kodeverk gjelder for påbygg til studiekompetanse:

PBPBY3 - Påbygg for yrkesfaglige utdanningsprogram

PBPBY3---- Benyttes for elever på ordinært kurs etter vg2 (gir generell studiekompetanse)
PBPBY3--STBenyttes for elever på kurs etter vg2 som gir spesiell studiekompetanse
PBPBY3H---Benyttes for elever som går mot kontrakt om opplæring


PBPBY4 - Påbygg etter fag- og yrkesopplæring

PBPBY4YK--Benyttes for elever som har fag- og yrkeskompetanse
PBPBY4H---Benyttes for elever som går mot planlagt sluttkompetanse på lavere nivå etter kontrakt om opplæring


PBPBY4 - Elever, voksne og privatister som tar enkeltfag for å oppfylle kravene til generell studiekompetanse

PBPBY4--6PBenyttes for personer som tar fag for studiekompetanse (6-pack)
PBPBY4VOBenyttes for personer som har opplæring mot studiekompetanse (6-pack) i tilbud spesielt tilrettelagt for voksne
PBPBY4----Benyttes for privatister som tar fag for studiekompetanse


PBPBY4---- er ikke oppført med årstimer fra Grep. PBPBY4VO-- og PBPBY4--6P ligger med 1121 årstimer i Vigo. 


Elever som tar videregående fag (på en videregående skole) når de fortsatt går i grunnskolen skal registreres på programområdekoden GSGSK0VG--. Når det skrives ut kompetansebevis på videregående, det året eleven får vitnemål fra grunnskolen, skal det benyttes programområdekoden GSGSK0VG-- med programområdenavn "Fag tatt fra videregående opplæring på ungdomstrinnet".  I VIGO sin kodeverksbase ligger det flere koder for grunnskoleopplæring. Se info VIGO Kodeverksbase for hvilken programområdekode som skal benyttes.


xxxxx2UT-- (xxxxx = aktuell programområdekode) skal benyttes for opplæringstilbud i utlandet som er godkjent etter opplæringsloven § 28-6, andre ledd.


xxxxx2SY-- (xxxxx = aktuell programområdekode) er programområdekoder for overgang fra studiespesialisering til yrkesfag.


For føring av programområdekoder på vitnemål og kompetansebevis skal kun programområdekoder fastsatt av Utdanningsdirektoratet, gjennom Grep, benyttes (dvs grunnkoden).

Innen fagopplæring benyttes følgende kategorikoder:

xxxxx3----Læring
xxxxx3I---Lærekandidat
xxxxx3G---Lærling, full opplæring i bedrift
xxxxx3G1--Lærling, full opplæring i bedrift etter vg1
xxxxx3G2---Lærling, full opplæring i bedrift etter vg2
xxxxx3K---Lærekandidat, full opplæring i bedrift
xxxxx3K1--Lærekandidat, full opplæring i bedrift etter vg1
xxxxx3K2--Lærekandidat, full opplæring i bedrift etter vg2
xxxxx3HP--Praksisbrevkandidat
xxxxx3F---Alternativ til læreplass i bedrift (vg3) 
xxxxx3F1--Alternativ til læreplass i bedrift (vg3), 1. år
xxxxx3F2--Alternativ til læreplass i bedrift (vg3), 2. år
xxxxx3H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå, alternativ til læreplass i bedrift (vg3)
xxxxx3V---Verdiskapningsdelen
xxxxx3X---Fagbrev på jobb 
xxxxx3Y---Praksiskandidat 


Modulstrukturert opplæring for voksne
I noen lærefag finnes det læreplaner som er delt inn i moduler for å passe bedre til opplæring for voksne. Det er opprettet egne programområdekoder for disse lærefagene. Kodene følger grunnkoden for det lærefaget, men med MV i 7. og 8. posisjon(xxxxx3MV--) for opplæring i skole og MF i 7. og 8. posisjon (xxxxx3MF--) for opplæring i bedrift. Se på udir.no hvilke lærefag det gjelder.


Forberedende opplæring for voksne (FOV)
Læreplanene er tilpasset for voksne og er delt inn i moduler. Se opplæringsloven § 18-2 jf Opplæringsforskriften § 14-1. Det er en egen programområdekode for tilbudet: GSFOV0---- (Forberedende opplæring for voksne (FOV)). På hkdir.no ligger info om læreplanene.

A04 Fagkode

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Alfanumeriske kode for et fag, modul eller en eksamen i ett fag/flere fag (tverrfaglig).

Gyldige koder

Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder ligger i VIGO Kodeverksbase

Utfyllende kommentar

Det er kun tillatt å bruke gyldige fagkoder/modulkoder i SAS og VIGO.

Ved import fra SAS til VIGO vil fagkoden/modulkoden på filen testes mot fagkode-tabellen i VIGO. Det blir kontrollert at det er en gyldig fagkode/modulkode og at fagkoden/modulkoden er på samme nivå som skolen. Videregående skoler kan kun benytte fagkoder/modulkoder på videregående nivå.

Fagkoden/modulkoden bør være importert fra Grep til VIGO Kodeverksbase innen 1. februar det året koden skal brukes første gang. (eks. Godkjennes 1. februar 2025. Skal brukes første gang skoleåret 2025-2026).

For føring av fagkoder/modulkoder på vitnemål og kompetansebevis skal kun fagkoder/modulkoder fastsatt av Utdanningsdirektoratet (Grep) benyttes.

Enkelte fagkoder kan ha individuelt timetall. Se B09 Elevtimer.

Noen elever har fått enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring med IOP (se B10 Individuelt tilrettelagt opplæring) og innholdet i opplæringen har store avvik fra læreplanverket i Kunnskapsløftet. For disse elevene kan det være aktuelt å benytte IOP-fagkode ved registrering av opplæring i SAS. Det er opprettet fem slike fagkoder hvor det benyttes en fagkode pr opplæringsår.

IOP1000Individuell opplæringsplan 1. år
IOP2000Individuell opplæringsplan 2. år
IOP3000Individuell opplæringsplan 3. år
IOP4000Individuell opplæringsplan 4. år
IOP5000Individuell opplæringsplan 5. år


Det registreres inn elevtimer på fagene. Se B09 Elevtimer. Disse fagkodene skal ha fagstatus A (Inddividuelt tilrettelagt opplæring). Se B07 Fagstatus


Fagkoden TEO9000  (Komprimert opplæring mot skriftlig vg3 eksamen innen lærefag) benyttes for praksiskandidater og lærlinger med full opplæring i bedrift som får komprimert opplæring i læreplanen på vg3, med mål å ta skriftlig eksamen på vg3. Det registreres inn elevtimer på faget. Se også B09 Elevtimer. Fagkoden skal kun benyttes på programområder på vg3 for lærefag med kategoriene xxxxx3G---/xxxxx3G1--/xxxxx3K---/xxxxx3K1---/xxxxx3Y--- (xxxxx = aktuell programområdekode). Dersom faget knyttes på andre programområder innen lærefag vil kursprosenten bli null selv om det er lagt inn elevtimer på TEO9000. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. Voksne som tar vg1 og vg2 får normalt godskrevet to års praksistid dersom utdanningsprogrammet/ programområdet er fastsatt for det aktuelle lærefaget. Dersom kandidaten i tillegg får komprimert opplæring i læreplanen på vg3, med mål å ta skriftlig eksamen på vg3, skal opplæringen registreres inn på xxxxx3Y---.


Fagkoden FBJ9000 (Komprimert opplæring mot sentralt gitt vg3 eksamen Fagbrev på jobb) benyttes for å angi antall timer teoriopplæring kandidater får i forbindelse med opplæring Fagbrev på jobb. Det registreres inn elevtimer på faget. Se også B09 Elevtimer. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB.


Fagkoden YRK9000 (Teoriopplæring mot prøve i Yrkessjåførforskriften §16) benyttes for elever som etter vg2 tar 491 timer teoriopplæring mot prøve i Yrkessjåførforskriften. Fagkoden er knyttet til programområdekoden TPYRK3L---. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. 


Fagkoden FOS9000 (Alternativ til læreplass i bedrift) benyttes for elever som får fagopplæring; alternativ til læreplass i bedrift. Fagstatus på faget skal være M (Alternativ til læreplass i bedrift). Se også B07 Fagstatus. Fagkoden skal kun benyttes på programområder på vg3 for lærefag med variantene xxxxx3F--- (alt F1-- eller F2--) og xxxxx3H--- (xxxxx = aktuell programområdekode). Fagkoden er tenkt brukt for å knytte elevenes opplæring til lærer. Det er ikke nødvendig å legge på elevtimer på faget. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. 


Fagkodene NOR1051-NOR1062 og NOR1151-NOR1160 (grunnleggende norsk for språklige minoriteter) og NOR1801 til NOR1818 (morsmål for språklige minoriteter) skal ikke skrives ut på dokumentasjon som eget fag. Skal føres i forbindelse med FAM41. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2.


Det er opprettet egne fagkoder for læreplan i norsk for elever med kort botid i Norge. For å kunne få opplæring etter denne læreplanen må eleven ha rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 6-5 jf opplæringsforskriften § 5-12. På studieforberedende utdanningsprogram er kodene NOR1412 (skriftlig) og NOR1413 (muntlig) på vg1, NOR1414 (skriftlig) og NOR1416 (muntlig) på vg2 og NOR1420 (skriftlig) og NOR1421 (muntlig) på vg3. På yrkesfaglige utdanningsprogram er kodene NOR1418 på vg2. NOR1419 benyttes ved muntlig eksamen på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. På vg3 påbygg benyttes NOR1422 (skriftlig) og NOR1423 (muntlig). Denne læreplanen er likestilt med den ordinære læreplanen i norsk i forhold til utskriving av dokumentasjon. 


Privatister og voksne (som har opplæring på PBPBY4VO--) registreres med ordinære norskkoder (NOR1267, NOR1268 og NOR1269).
Elever som tar påbygging etter yrkesfaglige utdanningsprogram registreres med påbyggingskodene (NOR1270, NOR1271 og NOR1272). Gjelder også naturbruk (studieforberedende).


For opplæring i ENG3001 (vg1), ENG3002 (v2), ENG3003 (vg3) og/eller NOR3001 (vg1), NOR3002 (vg2), NOR3003 (vg2) skal alle fagkoder eleven har hatt opplæring i skrives ut på dokumentasjonen. Det skal settes standpunkt for hver fagkode.


Fagkoden YFO2002 (Yrkesfaglig opphenting) gjelder for elever som følger kryssløp fra vg1 studiespesialisering til vg2 yrkesfag. I vg2 skal disse elevene hente opp kompetanse fra programfagene på vg1 i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet. Disse elevene skal registreres med programområdekode xxxxxx2SY-- (SY = overgang fra studiespesialisering til yrkesfag). Se A03 Programområdekode.


Modulstrukturert opplæring for voksne
Det foreligger egne modulkoder (fagkoder) for modulstrukturert opplæring for voksne. Disse modulkodene skal knyttes til programområdekoder xxxxx3MV--. På udir.no under hvert lærefag viser hvilke fagkoder som er opprettet for de enkelte lærefaget  Se også under A03 Programområde.


Forberedende opplæring for voksne (FOV)
Det foreligger egne fagkoder for FOV. Disse fagkodene skal benyttes til programområdekoden GSFOV0---- (Forberedende opplæring for voksne (FOV)). Oversikt over modulkodene. På hkdir.no ligger info om læreplanene og hvilke fagkoder som hører til programområdekoden. Se også unde A03 Programområde


Konvertering av halvårsvurdering (H2) til standpunkt:
I gitte tilfeller skal fag med halvårsvurdering konverteres til standpunkt. I slike tilfeller er det viktig at skolen informerer eleven om at klagefristen begynner å løpe. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.3.

B04 Avbruddsdato på programområdet

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten avbryter utdanningsprogrammet(vg1)/programområdet (vg2/vg3).

Gyldige koder

ÅÅÅÅMMDD

ÅÅÅÅ= år
MM= måned
DD= dag


Utfyllende kommentar

Det skal registreres avbruddsdato for alle elever som avbryter sin opplæring før skoleåret er avsluttet. Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).

Følgende automatikk må ligge i de skoleadministrative systemene:

  • Når en elev får avbruddsdato på programområdet blir alle underliggende fag gitt samme avbruddsdato.
  • Fagene blir gitt fagstatus = S. 
  • Eleven får elevstatus = S på programområdet 
  • Eleven får fullførtkode = S på programområdet

Unntak dersom eleven tidligere i skoleåret har sluttet i et fag. Avbruddsdato for det faget skal være den dato eleven reelt sluttet.
Unntak også der det er satt halvårsvurdering 2, standpunkt- eller eksamenskarakter før skoleårets slutt. Det faget skal beholde sin fagstatus og ikke ha avbruddsdato.


Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven skriver under på at den avbryter opplæringen.


Dersom skolen sender brev til eleven pga stort fravær, bør det settes en frist for tilbakemelding. Hvis ikke eleven responderer på brevet settes dagen etter siste undervisningsdag som avbruddsdato. Frist for tilbakemelding kan f.eks være 3 uker fra det tidspunkt underretningen er kommet frem til vedkommende elev.

Elever som går ut hele skoleåret skal ikke ha avbruddsdato. Dersom eleven har fått karakter i halvårsvurdering 2 og/eller standpunkt/eksamen i alle sine fag ved skoleårets slutt skal den ikke ha avbruddsdato og avbruddsårsak på programområdet.


Dersom elever i opplæring; alternativ til læreplass i bedrift avslutter første skoleår, men ikke møter opp igjen ved oppstart om høsten må skolen melde til Inntakskontoret at eleven er sluttet på opplæringen. Inntakskontoret må i slike tilfeller registrere avbruddsdato og avbruddsårsak i VIGO.

Privatister skal ikke ha avbruddsdato.

Ved en elevs død, meld fra til Inntakskontoret over telefon. Eleven skal sluttføres i skoleadministrativt system. I noen system skal det registreres N i Til Vigo på eleven når Inntakskontoret har fått melding. For InSchool må eleven hakes bort i klar sti.

B05 Avbruddsdato på faget

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Den dato eleven eller den voksne avbryter opplæringen i faget.

Gyldige koder

ÅÅÅÅMMDD

 


ÅÅÅÅ= år
MM= måned
DD= dag


Utfyllende kommentar

Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som eksempel får opplæring på fagkoden TEO9000 - Se A04 Fagkoder)

Avbruddsdato på faget skal registreres dersom eleven avbryter opplæringen i faget eller bytter over til et annet fag i løpet av skoleåret. Det skal da registreres avbruddsdato på det faget eleven bytter fra.

Elev som går ut av fag (avbryter) i løpet av skoleåret for å ta faget som privatist, samme skoleår eller senere, skal stå på den programområdekoden vedkommende er registret inn på. Det skal registreres avbruddsdato og fagstatus S. Se B05 Avbruddsdato på faget.

Ved registrering av avbruddsdato på faget skal det også registreres fagstatus S.

Dersom skolen sender brev til eleven pga stort fravær i et enkelt fag, bør det settes en frist for tilbakemelding. Hvis ikke eleven responderer på brevet settes dagen etter siste undervisningsdag som avbruddsdato. Fristen for tilbakemelding kan f.eks være 3 uker fra det tidspunkt underretningen er kommet frem til vedkommende elev.

Elever som går ut hele skoleåret skal ikke ha avbruddsdato på det/de faget/-ene de har ved skoleårets slutt og hvor det er satt karakter i halvårsvurdering 2, standpunkt- eller eksamen. Det skal heller ikke registreres fagstatus S (Avbrutt opplæring i faget). Se B07 Fagstatus.

Privatister skal ikke ha avbruddsdato på faget.

 

 

 


B07 Fagstatus

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Elevens, privatistens eller kandidatens (voksne) status på et gitt fag.

Gyldige koder


EElev
Gjelder elev som deltar i undervisningen eller er tatt inn som elev ved skolen. Eleven følger ordinær læreplan og skal ha alle timene og skal gis halvårsvurdering 2 eller standpunktkarakter.
A

Individuelt tilrettelagt opplæring
Gjelder elev med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (i det aktuelle faget) etter opplæringsloven § 11-6 og opplæringsforskriften § 9-19, andre ledd.

F

Fritatt
Gjelder elev som er fritatt for opplæring i det aktuelle faget etter opplæringsforskriften §§ 5-7, 5-9 og 5-10, første ledd eller voksen som er fritatt i det aktuelle faget etter opplæringsforskriften §§ 14-3,14-4 og 14-5. Privatister kan søke fritak for eksamen i kroppsøving etter opplæringsforskriften § 5-10, andre ledd.

G

Godkjent fag fra tidligere
Gjelder elev som har fått godkjent det aktuelle faget etter opplæringsforskriften § 5-11.

M

Alternativ til læreplass i bedrift
Gjelder elev som tar fag på et opplæringstilbud som er alternativ til læreplass i bedrift.

NNettundervisning
Gjelder elev som ved hjelp av nettbasert kommunikasjonsverktøy får opplæring i faget på en annen skole enn hovedskolen.
UUtenlandsk utvekslingselev i Norge
Gjelder utenlandsk elev som går i videregående skole i Norge.
PPrivatist
Er ikke elev i det aktuelle faget, men har tatt eksamen som privatist.
R

Realkompetansevurdert
Gjelder kandidat som ikke har hatt opplæring, men er blitt vurdert på bakgrunn av en realkompetansevurdering i hele faget etter bestemmelsene i opplæringsloven § 18-8 jf. opplæringsforskriften § 15-13

V

Voksen
Gjelder deltaker som får opplæring i faget på skolen og følger opplæring spesielt organisert for voksne (inkl. nettundervisning spesielt organisert for voksne).

OOppdragsundervisning
Gjelder elev som får opplæring i faget på skolen på oppdrag fra en annen institusjon.
SAvbrutt opplæringen i faget
Gjelder elev som avbryter opplæringen i faget i løpet av skoleåret.
BMer opplæring
Gjelder elever som får mer opplæring etter opplæringsforskriften § 4-3.


Utfyllende kommentar

Fagstatus er en kode for undervisningen og/eller grunnlaget for karakteren. Den gir informasjon om hvordan det enkelte faget er gjennomført eller evt. ikke gjennomført.


E

Elev

Elever som har fritak for vurdering med karakter etter opplæringsforskriften § 9-20 (fritak fra vurdering med karakter for elever som får innføringsopplæring), § 9-21 (fritak fra vurdering med karakter i ett av de norske skriftspråkene), § 9-22 (fritak fra vurdering med karakter i fremmedspråk) og § 9-23 (fritak fra vurdering med karakter i kroppsøving) skal ha fagstatus E (alternativ A). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 7.3 og 10.2.

Voksne som er tatt inn til ordinær videregående opplæring etter opplæringsloven § 18-3, tredje ledd skal ha fagstatus = E. Disse skal følge bestemmelsene i opplæringsforskriften kapittel 9 (herunder bestemmelsene om fravær, vurdering osv).

Personer som får opplæring i bedrift utover normert læretid og som eksempel tar fellesfag på skolen og får standpunktkarakter i faget.

Praksiskandidater som får komprimert opplæring (TEO9000) mot skriftlig vg3 eksamen innen lærefag.

Elever som tar videregående fag (på en videregående skole) når de fortsatt går i grunnskolen etter opplæringsforskriften § 1-12.

A

Individuelt tilrettelagt opplæring

Fagstatus A skal benyttes i alle fag hvor en elev har fått enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Dette er uavhengig av om det er grunnlag for å sette tallkarakter i faget eller vurderingsuttrykk VO og FAM05.
Elever i videregående opplæring kan ikke få fritak fra vurdering med karakter selv om de har individuell opplæringsplan i et fag etter opplæringsforskriften § 9-19, andre ledd. Eleven får VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) dersom det ikke er grunnlag for å sette tallkarakter (1-6) i faget. Se også under B10 Individuelt tilrettelagt opplæring.

F

Fritatt

Gjelder elev, privatist og voksne deltakere etter opplæringslovene § 18-3, og som har

G

Godkjent fag fra tidligere

Gjelder elev, privatist eller voksne deltakere etter opplæringslovene § 18-3, og som tidligere har bestått et fag som er det samme faget, eller som er likeverdig med eller mer omfattende enn et fag i læreplanverket. Det gjelder enten det aktuelle faget er bestått i Norge eller i utlandet. Eleven, privatisten og den voksne må søke rektor om slik godkjenning, og må selv legge frem den nødvendige dokumentasjonen. Eleven, privatisten og den voksne som søker om godkjenning av fag bestått i Kunnskapsløftet, beholder oppnådd standpunktkarakter og evt. eksamenskarakter på sluttdokumentasjonen. (opplæringsforskriften § 5-11 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 7.5).

M

Alternativ til læreplass i bedrift

Gjelder person på yrkesfaglige utdanningsprogram som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift. Skal kun benyttes på fagkoden FOS9000 (se under A04 Fagkoder og evt. dersom det gis opplæring i KRO1019. Se for øvrig under Elevstatus M på B08 Elevstatus.

N

Nettundervisning

Faget skal registreres på den skolen som har dokumentasjonsansvaret, det vil si hovedskolen. Det forutsettes at det blir gitt standpunktkarakter i faget. Det forutsettes også at fravær blir registrert. Rubrikk for skolenummer 2 (skolenummer for sekundærskolen) skal være være utfylt, slik at det kommer frem hvilken skole som har gitt opplæring i faget. 

Gjelder ikke elev som har fått opplæring hos en privat tilbyder av nettundervisning med mål om å ta eksamen som privatist. 

U

Utenlandsk utvekslingselev i Norge

Hvis fagstatus = U på et fag vil alle fag få fagstatus = U og programområdet får elevstatus = U ved import i VIGO.

P

Privatist

Gjelder også personer som har opplæring i bedrift og praksiskandidater som tar vg3 eksamen (sentralt gitt eksamen i programfagene) etter læreplanen for det aktuelle faget.

Elever som tar eksamen i morsmål som erstatning for annet språkfag (fellesfag). Disse skal registreres med aktuell FSP- eller PSP-fagkode.
Fagstatus skal være P når det ikke blir gitt opplæring i faget. Det er uavhengig av om eksamen av praktiske grunner gjennomføres på skolen eller blir gjennomført på privatist-/eksamenskontoret.

Alle privatister skal overføres til VIGO. Også privatister som ikke møter til eksamen (karakter IM)

R

Realkompetansevurdert

Kandidater som er realkompetansevurdert etter opplæringsloven § 18-8, jf opplæringsforskriften § 15-13 skal registreres med Godkjent i karakterrubrikken (for eksamenskarakter) og med stiplet linje i standpunktkarakter og eksamensform. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5.3.

En person kan kun bli realkompetansevurdert i faget en gang. 

V

Voksen

Gjelder deltaker i videregående opplæring for voksne etter opplæringsloven § 18-3.

Ungdom med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 5-1 (ungdomsrett), kan etter opplæringsloven § 5-1, tredje eller fjerde ledd  gjennomføre sin opplæringen etter opplæringsloven § 18-3. Ungdommen får da voksenrett. Disse skal registres inn med fagstatus V (Voksen). I VIGO vil eleven få beregnet elevstatus til V (Voksen). Det må videre markeres i skolesystemet at det er opplæring spesielt organisert for voksne.

Private videregående skoler er ikke godkjent for å gi et eget tilbud tilpasset voksne. Alle som tas inn ved denne type skole vil ha fagstatus E (Elev).

O

Oppdragsundervisning

Annen institusjon er å betrakte som en ekstern institusjon som kjøper en tjeneste fra en videregående skole.

Kan også gjelde praksiskandidater som får komprimert opplæring (TEO9000 se under A04 Fagkoder) ved en skole, for å kunne gå opp til skriftlig vg3 eksamen før de kan melde seg opp til fag-/svenneprøven. Viser til opplæringsforskriften § 9-57.

S

Avbrutt opplæringen i faget

Dersom eleven avbryter opplæringen i et programfag, slik at de ikke skal opp til tverrfaglig eksamen (gjelder vg2 og vg3 på yrkesfag), skal det også settes fagstatus = S på fagkoden for tverrfaglig eksamen. Gjelder kun dersom faget (tverrfaglig eksamen) allerede er lagt inn på eleven.

Elev som avbryter et fag i løpet av skoleåret for å ta faget som privatist skal registreres med fagstatus P dersom eksamen tas på samme skole. Blir eksamen foretatt på annen skole (eks. Privatist-/Eksamensenheten) settes fagstatus S i faget på den skolen hvor eleven avbryter opplæringen.

BMer opplæring

Elever som har gjennomført opplæring, men ikke har bestått standpunktkarakter eller eksamen i faget har rett til mer opplæring etter opplæringsforskriften § 5-2.
Voksne deltakere har tilsvarende rett etter opplæringsforskriften § 14-2.


Fag med fagstatus B, F, G, P, R og S (ved avbrudd før forbruk av rett) skal ikke være med i kursprosenten.
Fag med fagstatus F, G og R gir ikke uttelling i Lånekassen.

B08 Elevstatus

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Elevens, privatistens, den voksnes, lærlingens eller lærekandidatens status på et gitt programområde.

Gyldige koder


E

Elev
Gjelder elev som har fagstatus = E i alle fag eller en kombinasjon av fagstatus = E, B, F, G, N, O og P (Se under B07 Fagstatus), og følger opplæring i et programområde med planlagt full kompetanse. Gjelder også elev som er tatt inn til programområder over 2 år, og elev med fagstatus A i ett eller flere fag, og som ved skoleårets slutt får tallkarakter og/eller IV og FAM-koden ulik FAM05.

A

Individuelt tilrettelagt opplæring
Gjelder elev med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan etter opplæringsloven § 11-6 første ledd og opplæringsforskriften § 9-19, andre ledd og som ved skoleårets slutt har ett eller flere fag med vurderingsuttrykk VO og FAM05.
U

Utenlandsk utvekslingselev i Norge
Gjelder utenlandsk elev som går i videregående skoler i Norge.

I

Norsk utvekslingselev i utlandet
Gjelder norsk elev som går på en skole i utlandet der undervisningstilbudet ikke er organisert i regi av fylkeskommunen.

M

Alternativ til læreplass i bedrift
Gjelder lærling/lærekandidat som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift.

P

Privatist
Gjelder person som tar alle fag, som vedkommende tar i et programområde, som privatist (bare har fag med fagstatus = P).

V

Voksne
Gjelder kandidat som i minst ett fag deltar i opplæring spesielt organisert for voksne (har fagstatus = V) eller har fagstatus = R (er realkompetansevurdert eller fritatt i minst ett fag etter opplæringsforskriften §§ 14-4 og 14-5).

O

Oppdragsundervisning
Gjelder person som tar alle fag, som vedkommende tar i et programområde, som oppdragsundervisning (fagstatus = O).

S

Avbrudd hele programområdet

LLærling i programområdet (opplæring i bedrift)
KLærekandidat i programområdet (opplæring i bedrift)
  


Utfyllende kommentar

Elevstatus beregnes i VIGO ut fra den fagstatus som er overført fra SAS. Se nærmere informasjon her. For å kunne beregne elevstatus må utdanningsprogrammet/programområdet inneholde minimum ett fag.


E

Elev

Elev som følger undervisningstilbud utenfor Norge på undervisningsopplegg som er organisert i regi av fylkeskommunen skal ha elevstatus = E. Se også nedenfor om elever med fagstatus A og som kan få elevstatus E ved skoleårets slutt.

A

Individuelt tilrettelagt opplæring

Elever med fagstatus A i minimum ett fag vil få beregnet elevstatus = A før det er satt karakterer. Ved skoleårets slutt vil elever med fagstatus A som har tallkarakter og/eller IV + FAM-kode få endret sin elevstatus fra A (individuelt tilrettelagt opplæring) til E (elev). Se også under B07 Fagstatus og B10 Individuelt tilrettelagt opplæring.

U

Utenlandsk utvekslingselev i Norge

Dette er uavhengig av om eleven får karakter eller ikke.
Hvis fagstatus = U på et fag vil alle fag få fagstatus = U og programområdet får elevstatus = U

I

Norsk utvekslingselev

Denne elevstatus registreres bare i VIGO.
Elever som er utvekslingselever må registreres manuelt på Inntakskontoret. Dette gjelder både for elever som går i fylkeskommunale og private videregående skoler. Det bør etableres gode rutiner for informasjonsflyt fra de private videregående skolene. Utvekslingselever registreres med skolenummer 24499, aktuell programområdekode og riktig fullførtkode.

M

Alternativ til læreplass i bedrift

Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram som får opplæring; alternativ til opplæring i bedrift (vg3). Disse elevene skal ha tildelt fagkoden FOS9000 i SAS. Se også under A04 Fagkoder. I VIGO blir disse programområdekodene beregnet til kursprosent 100.

V

Voksen

Gjelder voksne deltakere som får opplæring etter opplæringslova § 18-3.

Deltakere som registreres med elevstatus V må være knyttet opp mot voksenopplæringsmidler (581 i KOSTRA).

Ungdom med rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 5-1 (ungdomsrett), kan etter opplæringsloven § 5-1, tredje eller fjerde ledd gjennomføre sin opplæring etter opplæringsloven § 18-3. Ungdommen får da voksenrett. Disse skal registres inn med fagstatus V (Voksen). I VIGO vil eleven få beregnet elevstatus til V (Voksen). Det må videre markeres i skolesystemet at det er opplæring spesielt organisert for voksne.

Private videregående skoler er ikke godkjent for å gi et eget tilbud tilpasset voksne. Alle som tas inn ved denne type skole vil ha elevstatus E (Elev). Se under B07 Fagstatus

O

Oppdragsundervisning

Opplæring som er betalt av f.eks NAV, AOF, Friundervisningen eller en bedrift. Undervisningen skjer på, og er administrert av, en fylkeskommunal videregående skole. Kan også være personer som tar restteori for lærling/lærekandidat.

L

Lærling

Settes i VIGO og gir kursprosent 100.

K

Lærekandidat

Settes i VIGO og gir kursprosent 100.


Deltidselev
De private videregående skolene har behov for å markere om en elev er deltidselev. Dette er viktig i forhold til tilskudd til de private videregående skolene. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om deltidselev overføres til VIGO med J i kolonnen "Deltidselev".

B10 Individuelt tilrettelagt opplæring

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Definisjon Opplæringsloven § 11-6, første ledd.
Eleven har fått enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag og registreres med fagstatus A i disse fagene.

Gyldige koder

Det er en kombinasjon av fagstatus, elevstatus, fagkoder, programområdekoder og fullførtkode som sier om eleven har individuelt tilrettelagt opplæring med avvik fra læreplanen.

Utfyllende kommentar

Elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Elever som får enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag skal ha ført fagstatus A (Individuelt tilrettelagt opplæring) på aktuelt fag. Se også B07 Fagstatus.

Elevens rett etter opplæringsloven § 11-6 er en individuell rettighet. Det er et krav om at det kan treffes enkeltvedtak etter opplæringsloven § 11-7. Før det treffes enkeltvedtak skal det foreligge en sakkyndig vurdering etter opplæringsloven § 11-7. For elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, skal det etter at det er truffet et enkeltvedtak utarbeides en IOP (individuell opplæringsplan) for eleven etter opplæringsloven § 11-10.

For elever med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven § 11-6 og individuell opplæringsplan, gjelder bestemmelsene i opplæringsforskriften § 9-19. I andre ledd går det frem at elever i videregående opplæring kun kan få fritak fra vurdering med karakter på grunnlag av at eleven har et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. 

Fagstatus A
Det skal registreres fagstatus A i alle fag hvor eleven får et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Se under B7 Fagstatus og B8 Elevstatus.

Elever som kommer inn under ovenstående regler blir behandlet som elev med individuelt tilrettelagt opplæring i forbindelse med rapportering til SSB og Utdanningsdirektoratet.

Undervisningstimetall
En elev med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring skal ha det samme totale undervisningstimetallet som gjelder andre elever etter opplæringslova § 5-1. Det vil si det timetallet som gjelder for det utdanningsprogrammet/programområdet eleven er tatt inn til.

Dokumentasjon
For føring av koder for utdanningsprogram/programområde og fagkoder på kompetansebevis skal kun programområdekoder og fagkoder fastsatt av Utdanningsdirektoratet, gjennom Grep, benyttes. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 11.3.

Se også under A03 Programområde, A04 Fagkoder, B07 Fagstatus, B08 Elevstatus og B21 Fullførtkoder.

B21 Fullførtkode

Område Videregående skole
Tema B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Gir status på hvordan eleven har gjennomført et programområde ved (det normale) skoleårs slutt.

Gyldige koder

Fullført og bestått
Eleven, kandidaten (voksne) eller privatisten har fullført og bestått hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3).

I

Fullført og ikke bestått 
Eleven, kandidaten (voksne) eller privatisten har fullført hele utdanningsprogrammet (vg1)/ programområdet (vg2 eller vg3), men har ikke bestått (karakteren 1 eller IB - ikke bestått) i ett eller flere fag.

M

Ikke fullført pga mangler grunnlag for vurdering 
Eleven, kandidaten (voksne) eller privatisten har hatt tilbud om opplæring/privatisteksamen i alle fag i utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3), men har ikke fullført fordi personen mangler grunnlag for vurdering (IV - ikke vurderingsgrunnlag) i ett eller flere fag eller har ikke møtt til eksamen (IM i rubrikken for eksamenskarakter).

A

Eleven har ett eller flere fag med VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) og FAM05 på ordinære fag eller har hatt opplæring på IOP-fagkoder. 
Eleven har gjennomført utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3) og har hatt opplæring med mål om planlagt sluttkompetanse på lavere nivå. Eleven har enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP), og har fått VO (vurdert etter individuell opplæringplan) og FAM05 (individuell opplæringsplan) i ett eller flere ordinære fag, eller har hatt opplæring på IOP-fagkoder.

Eleven (med annet morsmål enn norsk og samisk) har ved utgangen av skoleåret fortsatt opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter/læreplanen i morsmål for språklige minoriteter.

H

Holder fortsatt på med opplæringen eller er deltidselev 
Eleven, kandidaten (voksne) eller privatisten har ikke fullført hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3) og holder fortsatt på med opplæringen, eller er deltidselev.

S

Avbrutt opplæringen i løpet av skoleåret 
Eleven eller kandidaten (voksne) har, i løpet av skoleåret, avbrutt opplæringen på hele utdanningsprogrammet (vg1)/ programområdet (vg2 eller vg3).

L

Fullført læretiden eller fullført opplæring for de som ikke har fått kontrakt i bedrift (for lærlinger)
Lærlingen er ferdig med læretiden, men vedkommende har ikke tatt fag-/svenneprøven (gjelder VIGO).

KFullført læretiden eller fullført opplæring for de som ikke har fått kontrakt i bedrift (for lærekandidater)
Lærekandidaten er ferdig med læretiden, men vedkommende har ikke tatt kompetanseprøven (gjelder VIGO).
Utfyllende kommentar

Med "...hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3)" forstås at alle fag i utdanningsprogrammet/programområdet er tatt i forhold til Rundskriv Udir-1-2024, eller etter lokal forskrift etter opplæringsforskriften § 5-1. 


Elev som følger lokal forskrift etter ordningen med fleksibilitet i fag- og timefordelingen i videregående opplæring - Rundskriv Udir 1-2024:
Eleven skal ha fullførtkode B, I, M, A eller H ut fra ordinære regler dersom den lokale forskriften følges. Dette forutsetter at hele enheten i læreplanen flyttes opp eller ned mellom nivåene. Dette gjelder også opplæring innen YSK-tilbudene.

 
Elever som foretar omvalg, og som kun tar programfagene, skal ha B/I/M etter hvordan resultatet totalt er oppnådd. Dette forutsetter at alle fellesfagene er fullført fra tidligere opplæring.


For elever som har opplæring i enkeltfag skal det føres fullførtkode B/I/M dersom alle fag på utdanningsprogrammet/programområdet er tatt (inkludert tidligere skoleår). (Eks: Elev som tidligere har fullført et treårig løp (etter Rundskriv Udir 1-2024) og senere tar fag for å supplere utdanningen).


Elever som får både karakteren 1 og IV skal ha fullførtkode under forutsetning av at hele utdanningsprogrammet (Vg1)/programområdet (Vg2 eller Vg3) er gjennomført. Fullførtkode M skal benyttes for elever som har hatt tilbud om opplæring i alle fag som er knyttet til utdanningsprogrammet (Vg1)/programområdet (Vg2/Vg3). Resultatet viser at eleven har fått IV i ett eller flere fag ved skoleårets slutt eller har fått IM til eksamen. Fullførtkode M skal ikke benyttes dersom eleven slutter i ett eller flere fag i løpet av skoleåret og blir deltidselev. Se under fullførtkode H.

Fullførtkode A skal settes når eleven:

  • får karakter VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) på en IOP-fagkode
  • har ett eller flere fag med offentlig fagkode og karakter VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) med FAM05 (Individuell opplæringsplan) 
  • ved skoleårets slutt fortsatt har opplæring i læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter/læreplan i morsmål for språklige minoriteter


Fullførtkode H skal benyttes dersom eleven tar enkelte fag av et programområde og ikke har fullført de resterende fagene tidligere. På novari.no ligger det regler for bruk av fullførtkode H. 


Elever på programområdekode GSGSK0VG-- (Fag fra videregående opplæring tatt på ungdomstrinnet) skal ha fullførtkode H (Holder fortsatt på med opplæringen eller er deltidselev).


Fag som er registrert med fagstatus B (Mer opplæring) skal ikke være med i beregning av fullførtkoden for inneværende skoleår. Disse fagene hører til programområder som er tatt tidligere skoleår. Se under B07 Fagstatus.

Gjelder studieforberedende utdanningsprogram:
Elever som skal ta fremmedspråk som privatist får B, I eller M i forhold til de andre karakterene som er gitt på utdanningsprogrammet (Vg1)/programområdet (Vg2). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 1.3.  

For nærmer informasjon om hvilke fag det gjelder, se på Udir.no - Ta fag som privatist.


Gjelder elever eller voksne som kommer inn under "Ikke-godkjent" utenlandsk utdanning:
Eleven/kandidaten ha fullført videregående opplæring fra utlandet. Den videregående opplæringen fra hjemlandet må stå oppført på GSU-listen til NOKUT (GSU = Generell studiekompetanse for utenlandske søkere). Dersom kandidaten fullfører og består norsk og evt. engelsk tilsvarende norsk videregående opplæring vil kandidaten kunne få fullførtkode B/I/M. Se nærmer info på Samordna opptak.


Fullførtkodene skal ikke settes i SAS før alle karakterene er lagt inn. Det vil si også alle eksamenskarakterene.


Fullførtkode i forhold til lærlinger/lærekandidater/praksiskandidater/kandidater for fagbrev på jobb settes når fagprøven/kompetanseprøven er gjennomført.

BFullført og bestått (fagprøven)
IFullført og ikke bestått (fagprøven)
A

Fullført planlagt grunnkompetanse (kompetanseprøven)

Praksisbrevkandidat (kompetanseprøve)


Lærlinger/lærekandidater som har opplæringstilbud for de som ikke får lærekontrakt skal ha fullførtkode L (for lærlinger) eller K (for lærekandidater) når de er ferdig med opplæring (f.eks. på skole). Dette skal føres i det skoleadministrative systemet.


Fullførtkode L og K settes automatisk i VIGO når dato for læretiden er passert.


Når en elev har fullført vg3 har fått utstedt vitnemål er ungdomsretten tatt ut.


novari.no ligger det regler for bruk av fullførtkodene. 


Fullførtkode X i VIGO betyr at VIGO ikke har fått overført fullførtkoden fra det skoleadministrative systemet til VIGO. 

        

 

Registreringshåndboken er levert av Utdanningsdirektoratet

Om Registreringshåndboken  |  Kontakt  |  Personvernerklæring  |  Tilgjengelighetserklæring