Utgiver:
Utdanningsdirektoratet
Statistisk Sentralbyrå
Vigo IKS
Utskriftsdato: 21.11.2024
Innledning
Bakgrunn
I januar 2008 nedsatte Utdanningsdirektoratet, fylkeskommunene gjennom arbeidet med VIGO Sentralbase og Statistisk sentralbyrå en arbeidsgruppe som skulle utarbeide en Registreringshåndbok med definisjoner av sentrale begreper ved innhenting av statistikk i videregående opplæring.
Det mest sentrale suksesskriteriet for god kvalitet på statistikken er at Registreringshåndboken blir kjent og brukt av skoler og skoleeiere.
Videre at Registreringshåndboken oppdateres kontinuerlig og at den til enhver tid siste versjonen benyttes. Registreringshåndboken ble gjort kjent for alle fylkene høsten 2009 og tatt i bruk 2010.
Bruk
Registreringshåndboken skal utgjøre en fullstendig oversikt over retningslinjer for dataregistrering i alle systemer som håndterer elever i videregående opplæring. I tillegg skal Registreringshåndboken inneholde behandlingsregler for data ved import til VIGO.
Formålet med en slik Registreringshåndbok er å legge til rette for en enhetlig registrering av data ved at systembrukere kan benytte Registreringshåndboken som et oppslagsverk for beskrivelse av feltdefinisjoner.
Tilgjengelighet sikres ved at Registreringshåndboken integreres i hjelpfunksjonen til relevante systemer. Hensikten med en dokumentasjon av behandlingsregler i Vigo er at alle dataleverandører skal få innsikt i videre bearbeiding av egne tall, slik at de kan gjenkjennes ved tilbakemelding fra VIGO.
Ut fra mandatet til definisjonsgruppa skal omfanget av variabler og definisjoner av enheter ta utgangspunkt i eksisterende datagrunnlag i fylkeskommunenes datasystemer og registre innenfor videregående opplæring, og det skal dekke fylkeskommunenes og Utdanningsdirektoratets behov for styringsinformasjon, samt SSBs behov i produksjonen av offisiell statistikk.
Registreringshåndboken skal omfatte all videregående opplæring og må legges inn i hjelpfunksjonen til alle relevante systemer.
Registreringshåndbok er delt opp i ulike deler:
- inneholder det som er felles for alle delene
- inneholder det som i hovedsak kun gjelder for studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram
- inneholder det som i hovedsak kun gjelder for fagopplæring
- inneholder det som i hovedsak kun gjelder for oppfølgingstjenesten
- inneholder det som i hovedsak kun gjelder for voksne
All henvisning til lovtekst gjelder offentlige videregående skoler. Frittstående videregående skoler følger tilsvarende paragrafer i Friskolelova og Forskrift til friskolelova.
Forkortinger som benyttes i Registreringshåndbok:
SAS = De skoleadministrative systemene (Extens, SATS, iSkole og VIGO Voksen)
SSB = Statistisk sentralbyrå
NVB = Nasjonal vitnemålsdatabase
DSF = Det sentrale folkeregister
SO = Samordna opptak
PAS = Prøveadministrasjonssystem
Oppdatering av Registreringshåndbok
Arbeidet med sentrale begreper og felles definisjoner av disse er et kontinuerlig arbeid.
Ansvaret for å vedlikeholde Registreringshåndboken er lagt til Vigo Kodeverksgruppe, som består av medlemmer fra Utdanningsdirektoratet, SSB, Lånekassen og Vigo IKS.
Avklaring av begreper, behov for ytterligere definisjon eller utvikling av nye begreper rettes til Novari IKS (trude.riple@novari.no)
Registreringshåndboken er godkjent av styringsgruppen for VIGO Sentralbase, som består av representanter fra Utdanningsdirektoratet, Vigo IKS og SSB.
A01 Fødselsnummer
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler | ||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens, lærlingens, lærekandidatens, praksiskandidatens eller praksisbrevkandidatens fødselsnummer (fra folkeregisteret) | ||||||||
Gyldige koder | 11 siffer (DDMMÅÅPPPPP)
|
||||||||
Utfyllende kommentar | Alle personer som er bosatt i Norge får et fødselsnummer F-nummer (F-nr) på 11 siffer. D-nummer (D-nr) kan i gitte tilfeller tildeles personer som har behov for et identitetsnummer, men som ikke oppfyller vilkårene for F-nr. Har personen f.eks et kundeforhold i en norsk bank har vedkommende fått tildelt et D-nr. Dersom det ikke er mulig å få et gyldig fødselsnummer (F-nr eller D-nr) må det opprettes et fiktivt fødselsnummer.
Eksempel jente fra Oslo: 42059199203 (født 020591 og hjemmehørende i fylke 03)
|
A02 Utdanningsprogram
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Utdanningsløpene i den videregående opplæringen som skal fører fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller grunnkompetanse jf. Opplæringslova § 3-3. |
Gyldige koder | Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder ligger i VIGO Kodeverksbase. |
Utfyllende kommentar | Elever som går ut fra vg3 i skole får kompetansebevis eller vitnemål som dokumentasjon. Se B22 Bevistype. Etter gjennomført fagopplæring vil kandidaten få fagbrev, svennebrev, kompetansebevis eller praksisbrev som dokumentasjon. Se C22 Brevtype. |
A03 Programområdekode
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Programområdets alfanumeriske kode på 10 posisjoner. Koden er satt sammen av en grunnkode (de 6 første posisjonene) som er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep-basen og kategorier/varianter (de 4 siste posisjonene) som er gitt av VIGO Kodeverksgruppe. De 4 siste posisjonene viser evt. kategorier/varianter til grunnkoden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Grunnkoden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder (med 10 posisjoner) ligger i VIGO Kodeverksbase. 7. og 8. posisjon er VIGO sine kategorier. En bokstavkode har samme betydning på alle programområder. 9. og 10. posisjon er VIGO sine varianter. Her kan innholdet i teksten for samme bokstav variere innen programområdene. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Det er kun tillatt å bruke gyldige programområdekoder i SAS og VIGO.
Elever som får vedtak om å ta vg1 over to år må kodes om fra grunnkoden til xxxxx1A--- (alt. xxxxx1D---) for første år og xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) for andre året (xxxxx = aktuell programområdekode). Elevens programområdekode må endres når vedtaket er fattet. Om vedtaket blir fattet på skolen eller i sentraladministrasjonen kan variere fra fylke til fylke. Det er viktig å være oppmerksom på at retten for disse må utvides manuelt i VIGO. Ved neste års søking vil eleven automatisk få opp koden xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) dersom denne ligger i klasseordningen i VIGO (1S001). Det er også mulig å foreta automatisk opprykk i VIGO fra A-koden til B-koden. Dette forutsetter at B-koden er lagt inn på A-koden i feltet i "Neste års programområde" (bilde 5S012 - Programområder). Kodesettet kan benyttes både for enkeltelever, og for fylker som har tilbud som organiseres over to år. Det foreligger ikke tilsvarende kodeverk for vg2 og vg3. I noen tilfeller kan eleven få opplæring i samme fag over begge skoleårene. Da kan det settes halvårsvurdering 1 (H1) etter det første skoleåret og halvårsvurdering 2 (H2) eller standpunkt etter det andre skoleåret. Standpunktkarakter kan kun føres en gang på samme fagkode. Se Forskrift til opplæringslova § 3-14, siste avsnitt.
xxxxx2SY-- (xxxxx = aktuell programområdekode) er programområdekoder for overgang fra studiespesialisering til yrkesfag. Følgende kodeverk gjelder for påbygg til studiekompetanse:
PBPBY3 - Påbygg for yrkesfaglige utdanningsprogram
PBPBY4 - Påbygg etter fag- og yrkesopplæring
PBPBY4 - Elever, voksne og privatister som tar enkeltfag for å oppfylle kravene til generell studiekompetanse
PBPBY4---- er ikke oppført med årstimer fra Grep. PBPBY4VO-- og PBPBY4--6P ligger med 1121 årstimer i Vigo.
I VIGO sin kodeverksbase ligger det flere koder for grunnskoleopplæring. Se info på vigoiks.no for hvilken programområdekode som skal benyttes.
Innen fagopplæring benyttes følgende kategorikoder:
Det presiseres at det er et eget kodeverk for elever i yrkesfaglige utdanningsprogram som får fagopplæring i skole (vg3 i skole for elever som ikke får tilbud om læreplass). Disse programområdekodene har F i 7. posisjon for lærlinger og H i 7. posisjon for lærekandidater.
|
A04 Fagkode
Område | Videregående skole | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler | ||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||
Definisjon | Alfanumeriske kode for et fag eller en eksamen i ett fag/flere fag (tverrfaglig). |
||||||||||
Gyldige koder | Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder ligger i VIGO Kodeverksbase |
||||||||||
Utfyllende kommentar | Det er kun tillatt å bruke gyldige fagkoder i SAS og VIGO.
Enkelte fagkoder kan ha individuelt timetall. Se B09 Elevtimer.
Det må registreres inn elevtimer på fagene. Se B09 Elevtimer. Disse fagkodene skal ha fagstatus A (Spesialundervisning). Se B07 Fagstatus
Fagkoden FBJ9000 (Komprimert opplæring mot sentralt gitt vg3 eksamen Fagbrev på jobb) benyttes for å angi antall timer teoriopplæring kandidater får i forbindelse med opplæring Fagbrev på jobb. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB.
Fagkoden FOS9000 (Fagopplæring i skole - lærefag vg3) benyttes for elever som får fagopplæring i skole (alternativ vg3 i skole). Fagstatus på faget skal være M (Fagopplæring i skole). Se også B07 Fagstatus. Fagkoden skal kun benyttes på programområder på Vg3 for lærefag med variantene xxxxx3F--- (alt F1-- eller F2--) og xxxxx3H--- (xxxxx = aktuell programområdekode). Fagkoden er tenkt brukt for å knytte elevenes opplæring til lærerne. Det er ikke nødvendig å legge på elevtimer på faget. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. Se nærmere info på vigoiks.no.
Fagkodene NOR1051-NOR1062 og NOR1151-NOR1160 (grunnleggende norsk for språklige minoriteter) og NOR1801 til NOR1818 (morsmål for språklige minoriteter) skal ikke skrives ut på dokumentasjon som eget fag. Skal føres i forbindelse med FAM41. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2.
Privatister og voksne (som har opplæring på PBPBY4VO--) registreres med ordinære norskkoder (NOR1267, NOR1268 og NOR1269).
Fagkoden YFO2002 (Yrkesfaglig opphenting) gjelder for elever som følger kryssløp fra vg1 studiespesialisering til vg2 yrkesfag. I vg2 skal disse elevene hente opp kompetanse fra programfagene på vg1 i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet. Disse elevene skal registreres med programområdekode xxxxxx2SY-- (SY = overgang fra studiespesialisering til yrkesfag. Se A03 Programområdekode.
Det er opprettet egne fagkoder for læreplan i norsk for elever med kort botid i Norge. For å kunne få opplæring etter denne læreplanen må eleven ha rett til særskilt språkopplæring etter opplæringslova § 3-12, og har kortere enn seks års botid i Norge. På studieforberedende utdanningsprogram er kodene NOR1412 (skriftlig) og NOR1413 (muntlig) på vg1 (LK20), NOR1414 (skriftlig) og NOR1416 (muntlig) på vg2 (LK20) og NOR1420 (skriftlig) og NOR1421 (muntlig) på vg3 (LK06). På yrkesfaglige utdanningsprogram er kodene NOR1418 på vg2 (LK20). NOR1419 benyttes ved muntlig eksamen på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. På vg3 påbygg (LK06) benyttes NOR1422 (skriftlig) og NOR1423 (muntlig). Denne læreplanen er likestilt med den ordinære læreplanen i norsk i forhold til utskriving av dokumentasjon.
For opplæring i ENG3001 (vg1), ENG3002 (Vv2), ENG3003 (vg3) og/eller NOR3001 (vg1), NOR3002 (vg2), NOR3003 (vg2) skal alle fagkoder eleven har hatt opplæring i skrives ut på dokumentasjonen. Det skal settes standpunkt på hvert fagkode. Konvertering av halvårsvurdering (H2) til standpunkt: I gitte tilfeller skal fag med halvårsvurdering konverteres til standpunkt. I slike tilfeller er det viktig at skolen informerer eleven om at klagefristen begynner å løpe. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.3. |
A05 Fagtype
Område | Videregående skole | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler | ||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||
Definisjon | Gruppering av fag etter Rundskriv Udir-1-2023 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.5. |
||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||
Utfyllende kommentar | For Yrkesfaglig fordypning vises det til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.4.
Tverrfaglig eksamen (både på vg1 og vg2) og skriftlig vg3 eksamen (xxxx3103) skal ha fagtype FP.
Fagtypen er viktig for utskriving av dokumentasjon og overføring til NVB (Nasjonal vitnemål database).
Fagtype IO skal kun benyttes for de fem IOP-fagene. Se A04 Fagkoder.
PF - Prosjekt til fordypning gjelder for PFO-fagkodene. Disse fagkodene hadde siste undervisning skoleåret 2016-2017. |
A06 VIGO skolenummer
Område | Videregående skole | ||||
---|---|---|---|---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler | ||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||
Definisjon | VIGO sitt skolenummer som benyttes i VIGO og de skoleadministrative systemene. Benyttes også i forbindelse med rapportering til SSB, Utdanningsdirektoratet, Lånekassen og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (Nasjonal vitnemålsdatabase). |
||||
Gyldige koder | FFxxx
|
||||
Utfyllende kommentar | Det er VIGO Kodeverksgruppe som oppretter nye skolenummer etter forespørsel fra fylkene. Dette gjelder både offentlig og private grunnskoler og offentlige videregående skoler. Offentlige videregående skoler og alle grunnskoler (med 10. årstrinn) får tildelt skolenummer gjennom fylkets Inntakskontor. Private videregående skoler får skolenummer fra Utdanningsdirektoratet når det foreligger vedtak om driftstillatelse.
Alle skolenummer vil starte med nytt fylkesnummer i de to første posisjonene.
|
A07 Organisasjonsnummer
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | A Fellesdefinisjoner for alle deler |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Skolens organisasjonsnummer som ligger i enhetsregisteret. |
Gyldige koder | 9 siffer |
Utfyllende kommentar | Det er skolens bedriftsnummer som skal benyttes.
For å komme med i de fleste statistikker for SSB og Utdanningsdirektoratet må bedriftsnummeret være knyttet til et eller flere av følgende næringskoder:
Privatist-/eksamensenheter må være knyttet til næringskode 85.609 - Andre tjenester tilknyttet undervisning.
Bedriftsnummer er mulig å finne i Nasjonalt skoleregister (NSR) og Enhetsregisteret (Brønnøysundregistrene). |
B01 Ajourholdskode
Område | Videregående skole | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||
Definisjon | Kode for korrigering av inntaket til de videregående skolene i perioden fra siste maskinelle inntak og ut august måned (dvs. 31. august). |
||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||
Utfyllende kommentar | Ajourholdskoden benyttes for å ajourføre inntaket fra siste maskinelle inntak fra VIGO. Koden skal kun settes i en begrenset periode (fra skolestart og ut august måned). Bruk av ajourholdskode gjelder kun for de opplæringstilbudene som inngår i fellesinntaket fra VIGO.
Elever som slutter på skolen/programområdet i løpet av august måned skal registreres med ajourholdskode S og avbruddsdato for den dagen de slutter. Se B04 Avbruddsdato på programområdet.
Elever som blir tatt inn direkte på skolen (ikke står på venteliste) vil i hovedsak ikke være med i ajourhold av inntaket. Disse skal overføres til VIGO etter at ajourholdet er ferdig. |
B02 Startdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten startet på utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres startdato for alle elever som får opplæring på skole. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Startdato er første skoledag på det aktuelle programområdet for den enkelte eleven. Dette gjelder også elever som overføres som inntatt fra VIGO. De får første skoledag som startdato.
Privatister skal ikke ha startdato.
Manglende startdato kan føre til at eleven blir overført til OT selv om vedkommende går på skole. |
B03 Startdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten startet på faget. | ||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Startdato på faget skal være første skoledag eleven hadde opplæring i faget. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Elever som bytter fag i løpet av skoleåret skal ha startdato på nytt fag. Denne dato skal være startdato den dagen eleven startet undervisning i det nye faget.
Privatister skal ikke ha startdato på faget. |
B04 Avbruddsdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten avbryter utdanningsprogrammet(vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres avbruddsdato for alle elever som avbryter sin opplæring før skoleåret er avsluttet. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Følgende automatikk må ligge i de skoleadministrative systemene:
Unntak der det er satt halvårsvurdering 2, standpunkt- eller eksamenskarakter. Disse fagene skal beholde sin fagstatus og ikke ha avbruddsdato.
Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven skriver under på at den avbryter opplæringen.
|
B05 Avbruddsdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, læringen eller lærekandidaten avbryter opplæringen i faget. |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Avbruddsdato på faget skal registreres dersom eleven avbryter opplæringen i faget eller bytter over til et annet fag i løpet av skoleåret. Det skal da registreres avbruddsdato på det faget eleven bytter fra.
|
B06 Avbruddsårsak
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Kode som viser årsaken til at eleven avbryter utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3) i løpet av skoleåret. |
||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Avbruddsårsaker skole
Se også under C12 Sluttårsaker fagopplæring |
||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Kodene fastsettes av VIGO Kodeverksgruppe Kun aktive koder skal ligge i SAS og VIGO. Koder som er utgått skal ikke benyttes videre i SAS.
Deltidselever, voksne, lærlinger med noe opplæring på skole, oppdragsundervisning og praksiskandidater skal også i august registreres med koder for avbruddsårsak. Dvs disse skal ikke ha ajourholdskoder. Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven melder skriftlig til skolen at de har avbrutt opplæringen på skolen. Se B04 Avbruddsdato.
Kodene IM - Ikke møtt ved skolestart og TN Takket nei til tilbud skal kun benyttes for elever som ikke kommer inn under VIGO-inntaket. Eksempel deltidselever, voksenopplæring, lærlinger og oppdragsundervisning.
Se også under B04 Avbruddsdato. |
B07 Fagstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens eller kandidatens (voksne) status på et gitt fag. | ||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Fagstatus er en kode for undervisningen og/eller grunnlaget for karakteren. Den gir informasjon om hvordan det enkelte faget er gjennomført eller evt. ikke gjennomført.
Fag med fagstatus F, G, P, R og S (ved avbrudd før forbruk av rett) skal ikke være med i kursprosenten. |
B08 Elevstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens, kandidatens (voksne), lærlingens eller lærekandidatens status på et gitt programområde. | ||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Elevstatus beregnes i VIGO ut fra den fagstatus som er overført fra SAS. Se nærmere informasjon her. For å kunne beregne elevstatus må utdanningsprogrammet/programområdet inneholde minimum ett fag.
Deltidselev De private videregående skolene har behov for å markere om en elev er deltidselev. Dette er viktig i forhold til tilskudd til de private videregående skolene. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om deltidselev overføres til VIGO med J i kolonnen "Deltidselev". Fylkeskommunale videregående skoler kan velge selv om de ønsker å registrere at en elev er deltidselev. Her kan rutinene variere mellom fylkene. Se også forskrift til opplæringslova § 6-5. |
B09 Elevtimer
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Elevens timer i faget; følger normalt fagets omfang (GREP) i 60 minutter. |
Gyldige koder | Fagets omfang (GREP) er default. |
Utfyllende kommentar | Kun avvikende timetall skal registreres inn i dette feltet. Avrundet til heltall (ikke desimaler).
For følgende fagkoder må det legges på korrekt årstimetall i "Elevtimer":
For disse fagkodene er det timetallet på Elevtimer som danner grunnlag for omfanget av opplæringen innenfor programområdet. Dersom elevtimer ikke blir registrert inn på faget/fagene vil ikke faget være med i beregning av kursprosenten. Dette kan føre til at eleven får for liten kursprosent og derav ikke forbruker et år av retten.
|
B10 Spesialundervisning
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Definisjon Opplæringslova § 5-1. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Det er en kombinasjon av fagstatus, elevstatus, fagkoder, programområdekoder og fullførtkode som sier om eleven har spesialundervisning med avvik fra læreplanen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Elever som har rett til spesialundervisning dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Elever som får enkeltvedtak om spesialundervisning i ett eller flere fag skal ha ført fagstatus A (Spesialundervisning) på aktuelt fag. Se også B07 Fagstatus.
For elever med enkeltvedtak om spesialundervisning etter opplæringslova § 5-1 og individuell opplæringsplan, gjelder bestemmelsene i forskrift til opplæringslova § 3-17, andre ledd. I tredje ledd er det eksplisitt regulert at elever i videregående opplæring ikke kan få fritak fra vurdering med karakter på grunnlag av at eleven har et enkeltvedtak om spesialundervisning og individuell opplæringsplan.
Vilkår for Inntak En søker med behov for spesialundervisning, og som har fått slikt enkeltvedtak, skal som hovedregel tas inn til videregående opplæring gjennom det ordinære inntaket. Søkeren kan tas inn gjennom fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram, jf. forskrift til opplæringslova § 6-15, fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne, jf. forskrift til opplæringslova § 6-17, fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk, jf. forskrift til opplæringslova § 6-18 eller fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1), jf. forskrift til opplæringslova § 6-19. Søkere kan også tas inn på individuelt grunnlag dersom søker med vedtak om spesialundervisning mangler vurdering i mer enn halvparten av fagene, jf. forskrift til opplæringslova § 6-22.
Det er færre grupper som har fortrinnsrett til vg2 og vg3. Søkere til vg2 og vg3 har ikke fortrinnsrett til særskilt utdanningsprogram. Søkere til vg2 og vg3 som har enkeltvedtak om spesialundervisning kan tas inn etter forskrift til opplæringslova § 6-30 som regulerer fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne, forskrift til opplæringslova § 6-31 som gjelder med rett til opplæring i eller på tegnspråk eller forskrift til opplæringslova § 6-32 som gjelder søkere med vedtak om utvidet tid til Vg2 eller Vg3. Søkere kan også tas inn på individuelt grunnlag dersom søker med enkeltvedtak om spesialundervisning mangler vurdering i mer enn halvparten av fagene, jf. forskrift til opplæringslova § 6-35. Elever som får enkeltvedtak om spesialundervisning i ett eller flere fag, og hvor målet er at det ikke skal gis opplæring i alle kompetansemålene i faget etter gjeldende læreplan, må være registrert på ett av utdanningsprogrammene/programområdene hvor målet er grunnkompetanse. Dvs. det er ikke planlagt full kompetanse i utdanningsprogrammet/programområdet for eleven, og eleven vil sannsynligvis ende opp med VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) og FAM05 (individuell opplæringsplan) i ett eller flere fag med fagstatus A. IOP-fagkodene skal ikke ha FAM05 (individuell opplæringsplan)
Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i egne basisgrupper:
Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg1:
Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg2 og Vg3:
Fagstatus A |
B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter.
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Opplæringslova § 3-12 |
Gyldige koder | Elever som får opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter: |
Utfyllende kommentar | Generelt:
Offentlige myndigheter har behov for å få informasjon om en elev har vedtak om særskilt språkopplæring. Fra skoleåret 2023-2024 skal skolen legge inn informasjon om elever med slik opplæring. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om elever med særskilt språkopplæring overføres til VIGO med J i kolonnen "Vedtak om særskilt språkopplæring".
Fagkoden for morsmål for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i Utdanningsdirektoratets skriv om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2. |
B12 Styrket opplæring i norsk og engelsk
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Styrket opplæring i norsk og engelsk gjelder minoritetsspråklige elever som har behov for styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. |
Gyldige koder | NOR3001 Norsk, styrket opplæring, vg1 |
Utfyllende kommentar | Fra Rundskriv Udir-1-2023, Punkt 3.3.
Elever fra språklige minoriteter kan bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for 280 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år. Se også B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter.
Vilkårene for at en elev kan gis anledning til en slik omdisponering av timer fra programfag fremgår av Rundskriv Udir-1-2023, Punkt 3.3.
Omdisponering av timer krever ikke enkeltvedtak.
Det timetallet som er omdisponert til faget må registreres i variabel "Elevtimer". Omdisponeringen (fagkodene NOR3001/02/03 og ENG3001/02/03) skal være med i kursprosenten.
Det skal føres "Deltatt" i karaktefeltet med tilhørende fagmerknad FAM19 "Utv. omf. i norsk" og FAM26 "Utv omf. i engelsk" utenfor den styrkede opplæringen. Rundskriv Udir-1-2023 og Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.1.
|
B13 Karaktertermin
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Betegnelse på perioden karakteren settes | ||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Henvisning til forskrift til opplæringslova § 3-12 og § 3-15.
Koden vil ligge på eksportfilen fra SAS til VIGO og vise hvilken termin faget/karakteren er tatt på. I de skoleadministrative systemene kan dette ha en annen benevning. |
B14 Merknad for Yrkesfaglig fordypning
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Navn på programområdet (Vg3) som det blir tatt kompetansemål fra som yrkesfaglig fordypning |
Gyldige koder | Fritekst Gyldige benevnelser: Programområdets navn - finnes på Grep. |
Utfyllende kommentar | Friteksten skal omfatte navnet på programområdet/-ene det velges kompetansemål fra. "Friteksten" overføres fra SAS til VIGO. |
B15 Eksamensform
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||
Definisjon | Den eksamen som gis lokal og sentralt | ||||||||
Gyldige koder | Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet.
|
||||||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.6 og 6.1.
|
B16 FAM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Kode for fagmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1 og pkt 3.5. |
Utfyllende kommentar | Ved bortvising fra eksamen forskrift til opplæringslova § 3-33 og § 4-25 og annullering av eksamen forskrift til opplæringslova § 3-34 og § 4-26 skal det føres FAM-koder. |
B17 FAM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Fastsatt tekst for en gitt fagmerknad. |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1 og pkt 3.5. |
Utfyllende kommentar | "Standardtekst" på FAM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
FAM13, FAM16, FAM41, FAM42, FAM46 og FAM48 krever utfyllende informasjon og disse merknadene overføres fra SAS til VIGO som "Fritekst". |
B18 VMM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Kode for vitnemålsmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2, pkt 3.3, pkt 3.4 og pkt 3.6. |
Utfyllende kommentar |
|
B19 VMM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Vitnemålsmerknadsteksten |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2, pkt 3.3, pkt 3.4 og pkt 3.6. |
Utfyllende kommentar | Standardteksten på VMM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
VMM17, VMM18, VMM19, VMM29, VMM31, VMM32 og VMM33 krever utfyllende informasjon og disse merknadene overføres fra SAS til Vigo som "Fritekst". |
B21 Fullførtkode
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gir status på hvordan eleven har gjennomført et programområde ved (det normale) skoleårs slutt. | ||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Med "...hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3)" forstås at alle fag i utdanningsprogrammet/programområdet er tatt i forhold til Rundskriv Udir-1-2023, eller etter lokal forskrift jf forskrift til opplæringslova § 1-3, tredje ledd.
Elev som følger lokal forskrift etter ordningen med fleksibilitet i fag- og timefordeling i videregående opplæring:
Elever som foretar omvalg, og som kun tar programfagene, skal ha B/I/M etter hvordan resultatet totalt er oppnådd. Dette forutsetter at alle fellesfagene er fullført fra tidligere opplæring.
Fullførtkode H skal benyttes dersom eleven tar enkelte fag av et programområde og ikke har fullført de resterende fagene tidligere. Se utfyllende informasjon på vigoiks.no under Regler for registrering av fullførtkoder. Elever på programområdekode GSGSK0VG-- skal ha fullførtkode H (Holder fortsatt på med opplæringen eller er deltidselev). Gjelder studieforberedende utdanningsprogram: For nærmer informasjon om hvilke fag det gjelder, se på Udir.no - Ta fag som privatist.
Gjelder elever eller voksne som kommer inn under "Ikke-godkjent" utenlands utdanning: Eleven/kandidaten må ha fullført videregående opplæring fra utlandet. Den videregående opplæringen fra hjemlandet må stå oppført på GSU-listen til NOKUT (GSU = Generell studiekompetanse for utenlandske søkere). Dersom kandidaten fullfører og består norsk og evt. engelsk tilsvarende norsk videregående opplæring vil kandidaten kunne få fullførtkode B/I/M. Se nærmer info på Samordna opptak.
Lærlinger/lærekandidater som får opplæring i skole skal ha fullførtkode L (for lærlinger) eller K (for lærekandidater) når de er ferdig med opplæring på skole. Dette skal føres i det skoleadministrative systemer. Fullførtkode L og K settes automatisk i VIGO når dato for læretiden er passert.
Fullførtkode i forhold til lærlinger/lærekandidater/praksiskandidater når fagprøven er gjennomført:
Når en elev har fullført Vg3 med fullførtkode B, I, M, A, L eller K er ungdomsretten tatt ut.
På vigoiks.no finner dere utfyllende kommentarer under Regler for registrering av fullførtkoder.
Fullførtkodene skal ikke settes i SAS før alle karakterene er lagt inn. Dvs også alle eksamenskarakterene. |
B22 Bevistype
Område | Videregående skole | ||||
---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||
Definisjon | Viser hvilken bevistype eleven har fått på opplæringen. |
||||
Gyldige koder |
|
||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 1.9. For føring av vitnemål for elever/lærlinger som går på tilbudet som gir yrkes- og studiekompetanse (YSK-tilbud) viser vi til brev fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.6.
|
B23 Karakterstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||
Definisjon | Kode for karakterer som blir endret. | ||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Viser at en karakter er endret etter første rapportering til VIGO. Viser til Forskrift til Opplæringslova § 3-30 (særskilt eksamen), § 3-31 (ny eksamen) og § 3-32 (utsatt eksamen).
Elev som har rett til særskilt eksamen skal opp i samme fag, men kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen. Elev som tar nye eksamen skal opp i samme fag. Elev som har rett til å ta utsatt eksamen kan bli trukket ut i nytt fag dersom utgangspunktet var at de skulle vært oppe i et trekkfag. Ved ny og utsatt eksamen beholder eleven sin standpunktkarakter.
Se også Forskrift til opplæringslova § 3-34 om andre grunner for annullering av eksamen, og Forskrift til opplæringslova § 3-5, fjerde ledd om 1 i standpunkt i ett eller flere programfag og bestått karakter i tverrfaglig eksamen.
Karakterstatus skal ikke registreres på halvårsvurdering 1 (H1). |
B24 Fravær
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Fravær fra undervisning. |
Gyldige koder | dager |
Utfyllende kommentar | Fravær skal føres i henhold til forskrift til opplæringslova § 3-45 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 8.
|
B25 Orden og adferd (oppførsel)
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Karakterer i orden og adferd ved halvårsvurdering jf. forskrift til opplæringslova § 3-13 og standpunktkarakterer etter avsluttet opplæring i skole jf. forskrift til opplæringslova § 3-16. |
Gyldige koder | God (G) vanlig god orden og vanlig god adferd (oppførsel). |
Utfyllende kommentar | Karakterer i orden og i adferd (oppførsel) føres i henhold til forskrift til opplæringslova § 3-6. For fastsetting av karakter i orden og adferd vises til forskrift til opplæringslova § 3-13 og § 3-16. Voksne som følger opplæring særskilt organisert for dem skal ikke ha karakter i orden og adferd. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7.
|
B26 Karakterer og andre vurderingsuttrykk
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gyldige karakterer og andre vurderingsformer/-uttrykk jfr. skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5 og forskrift til opplæringslova § 3-5. |
||||||||||||||||
Gyldige koder | Karakterer for videregående opplæring:
For vurderingsuttrykk IG = Ikke godkjent se under utfyllende kommentar (nest siste avsnitt). |
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Der det ikke er grunnlag for å sette vurdering i et fag settes IV (ikke vurderingsgrunnlag). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5.4.
For elever med vedtak om spesialundervisning er vurderingsuttrykket VO (vurdert etter individuell opplæringsplan). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring, pkt 11.3.
For elever som ikke møter til eksamen, samme hva grunn er, føres IM (ikke møtt). FAM29 "Eksamen ikke avlagt" (ikke dokumentert fravær) eller FAM39 "Dokumenter fravær" skal føres i tillegg.
Vurderingsuttrykkene IB, IV eller IM skal ikke forekomme på et vitnemål når vurderingen er gitt i fag som inngår i grunnlaget for bestått yrkes- eller studiekompetanse. I forbindelse med realkompetansevurdering benyttes GK (Godkjent). For voksne som er realkompetansevurdert er det mulig å registrere IG (Ikke godkjent) når ikke hele faget er vurdert som godkjent. Se nærmere under E1 Realkompetansevurdert dato.
Forsøk i videregående opplæring for voksne – Modulstrukturerte læreplaner. |
B27 Målform
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Er elevens valgte hovedmål i norsk eller samisk. | ||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Blir registrert i det skoleadministrative systemet med den målform eleven skal ha utskrevet vitnemål på. |
C01 Avgiverfylke
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Det fylket som har registrert gjeldende søker, kontrakt og/eller prøve. | ||||||
Gyldige koder | To siffer (fylkets nr) | ||||||
Utfyllende kommentar | Data vedr denne variabelen hentes fra systemparameter i Vigo-lokalbase.
|
C02 Telledato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Telledato er den offisielle dato det hentes ut statistikk fra. | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | Det er satt opp offisielle datoer for uttrekk av statistikk.
Variabel i statistikkfilene:
|
C03 Hjemstedsfylke
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Fylkesnummer i forhold til personens folkeregisteradresse. | ||||||
Gyldige koder | To siffer (fylkets nr) | ||||||
Utfyllende kommentar | Dette kan gjelde elev i skole, lærling, lærekandidat og praksiskandidat.
Variabel i statistikkfilene:
|
C04 Organisasjonsnummer
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Bedriftens organisasjonsnummeret som ligger i enhetsregisteret. | ||||||
Gyldige koder | 9 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | ID-feltet for bedrift, opplæringskontor eller medlemsbedrift.
Variabel i statistikkfilene:
|
C05 Læretid fra
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 06.05.2020 | ||||||
Definisjon | Startdato på lærekontrakt, opplæringskontrakt, praksisbrevkontrakt, fagopplæring i skole (Vg3) og fagbrev på jobb. Startdato skal være den dato lærlingen/lærekandidaten og bedriften er enig om at opplæringen/verdiskapningen i bedriften starter. |
||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | Det skal settes startdato for alle kontrakter som godkjennes.
Variabel i statistikkfilene:
|
C06 Læretid til
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 06.05.2020 | ||||||
Definisjon | Beregnet sluttdato for lærekontrakt, opplæringskontrakt praksisbrevkontrakt, fagopplæring i skole (Vg3) og fagbrev på jobb. Blir beregnet i forhold til startdato og netto læretid. | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | I denne datoen er det tatt hensyn til eventuell forlengelse av kontrakt, basert på avbrudd.
Variabel i statistikkfilene:
|
C07 Avbrudd fra
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 05.05.2021 | ||||||
Definisjon | Dato for når avbruddet på en lærekontrakt, opplæringskontrakt, praksisbrevkontrakt, fagopplæring i skole (Vg3) og fagbrev på jobb starter. | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | I avbruddsperioden er ikke lærlingen/lærekandidaten tilstede i bedriften. Det utbetales ikke tilskudd i avbruddsperioden. Avbruddsårsak meldes til fylkeskommunen som registrerer avbruddskoden. Se variabel C09 Avbruddskode. En kontrakt kan ha flere avbrudd. Siste avbruddsdato overføres til SSB/Udir.
Variabel i statistikkfilene:
|
C08 Avbrudd til
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 06.05.2020 | ||||||
Definisjon | Dato for når avbruddet på en lærekontrakt, opplæringskontrakt, praksisbrevkontrakt, fagopplæring i skole (Vg3) og fagbrev på jobb opphører. | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | Dette er siste dato før lærlingen/lærekandidaten er tilbake i bedriften.
Variabel i statistikkfilene:
|
C10 Kontrakt avsluttet dato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Dato for avslutning av kontrakt. |
||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | Avslutningsdato settes på kontrakt når følgende forhold inntrer (se variabel C12 Avslutningskode):
Når kontraktsforhold avsluttes eller opphører, skal avslutningsdato alltid registreres uansett årsak. Dette registreres manuelt. For punktet ”avsluttet etter avlagt prøve” gjelder følgende:
OBS!! Når avslutningsdato registreres blir de gitt melding om at det må legges inn avslutningskode (se variabel C12 Avslutningskode). Utfylt data fører til fullførtkode S.
Variabel i statistikkfilene:
|
C11 Hevet av
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Hvilken kontraktspart har ønsket/søkt om heving av kontrakt. |
||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Heving av kontrakt vil si å avslutte kontrakt før kontraktsslutt er nådd. Dette kan ønskes av en eller begge kontraktsparter. Registreres manuelt etter vedtak.
Variabel i statistikkfilene:
|
C12 Avslutningskode
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 05.05.2020 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Årsak til avslutning/heving av en lærekontrakt, opplæringskontrakt, praksisbrevkontrakt, fagopplæring i skole (Vg3) og fagbrev på jobb. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Sluttårsak fagopplæring
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Sentralt kodeverk som kommer fra Vigo kodeverksbase.
Når kontraktsforhold avsluttes eller opphører, skal årsak alltid registreres med korrekt avslutningskode. Dette registreres manuelt.
For kontrakter avsluttet med prøve:
Variabel i statistikkfilene:
|
C13 Kontraktstype
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||||
Definisjon | Type kontrakt som beskriver kompetansemål og opplæringsløp | ||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||
Utfyllende kommentar |
Variabel i statistikkfilene:
|
C14 Godkjentdato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Dato for fylkeskommunens godkjenning av kontrakt | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | En kontrakt må godkjennes av fylkeskommunen, og dato for godkjenning må registreres, før kontrakten er gyldig og blir med i statistikker og tilskuddsberegninger. Dato skal fylles ut når alle parter har signert kontrakten.
Variabel i statistikkfilene:
|
C16 Netto læretid
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Læretid i antall måneder for kontrakt, etter fradrag. | ||||||
Gyldige koder | MM (angis i hele måneder) | ||||||
Utfyllende kommentar | Læretid i antall måneder for kontrakt, etter fradrag (fradrag = godskriving i brutto læretid, eks fratrekk for skole og praksis)
Variabel i statistikkfilene:
|
C18 Netto opplæringstid
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Netto læretid minus verdiskapningstid | ||||||
Gyldige koder | Angis i måneder. Kan være med desimaler. | ||||||
Utfyllende kommentar | Beregnet felt.
Variabel i statistikkfilene:
|
C19 Tilskuddsordning
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Angir tilskuddstype/størrelse | ||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Avhengig av rettstype
Variabel i statistikkfilene:
|
C20 Stillingsprosent
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Læretid i prosent av 100% «stilling» | ||||||
Gyldige koder | Angis uten % og som heltall. For eksempel 90 % = 90 | ||||||
Utfyllende kommentar | Registreres manuelt i underbilde ”Avvik fra standard stillingsprosent” under kontrakt. Feltnavn Lærlinge%. Stillingsprosenten kan variere gjennom hele læretiden.
Variabel i statistikkfilene:
|
C21 Refusjonsfylke
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Det fylket som skal betale for lærlingen/lærekandidaten. | ||||||
Gyldige koder | To siffer (fylkets nummer) |
||||||
Utfyllende kommentar | Ulikt fylkesnummer i forhold til variabel C01 Avgiverfylke.
Variabel i statistikkfilene:
|
C22 Brevtype
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||||
Definisjon | Beskriver hvilken prøve lærlingen/lærekandidaten går opp til. | ||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||
Utfyllende kommentar | Bestått fag-/svenneprøve kvalifiserer til utstedelse av fag-/ svennebrev og eventuelt vitnemål.
Variabel i statistikkfilene:
|
C23 Prøvekandidattype
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||||||||||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||||||||||||||
Definisjon | Resultat av opplæringsform forut for prøve. | ||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar |
* For de som har obligatorisk 3 år i skole og mangler verdiskapning i bedrift.
Variabel i statistikkfilene:
|
C24 Prøvenummer
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 05.05.2021 | ||||||
Definisjon | Nummer på prøve per person per fylke per lærefag. | ||||||
Gyldige koder | 5 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | Prøvenummer. Legges ut om det er prøve nr 1, nr 2 osv for personen på denne programområdekode. Prøvenummer i VIGO er bygget opp slik FF = Fylkesnummer
Variabel i statistikkfilene:
|
C25 Prøvedato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Dato for avlagt prøve | ||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | Den dato prøven blir avlagt. Hentes fra prøveprotokollen til prøvenemnda.
Variabel i statistikkfilene:
|
C26 Prøvestatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||||||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||||||||||
Definisjon | Resultat av avlagt prøve - Praktisk prøve + teori. | ||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Resultat av både praktisk prøve og teori. Begge deler må ha bestått resultat for at prøven skal være bestått. Gjelder for alle kandidattyper.
Variabel i statistikkfilene:
|
C27 Produksjonsdato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Dato filen ble kjørt ut. |
||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | I Vigo årshjul er det satt opp hvilken dato aktuelle filer skal leveres til SSB og Utdanningsdirektoratet.
Variabel i statistikkfilene:
|
C28 Næringskode bedrift/skole
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Bedriftens/skolens næringskode fra Enhetsregisterert | ||||||
Gyldige koder | 6 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | Variabel i statistikkfilene:
|
C29 Sektorkode bedrift/skole
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Bedriftens/skolens sektorkode fra Enhetsregisteret | ||||||
Gyldige koder | 3 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | Variabel i statistikkfilene:
|
C32 Åpent avbrudd
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Avbruddsdato tom 31.12.2099. |
||||||
Gyldige koder | DD.MM.ÅÅÅÅ | ||||||
Utfyllende kommentar | 1 hvis Læretidens start må være mindre eller lik telledato og avbrudd må være opprettet før eller etter telledato, og åpent (uendelig) og Kontakt avslutningsdato må være blank eller større enn telledato. Brukes av SSB til kontroll.
Variabel i statistikkfilene:
|
C33 Ønskenummer
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Søkers prioritering av programområde med skole eller fagopplæring i aktuelt fylke. |
||||||
Gyldige koder | 2 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | Viser hvilket ønske det aktuelle programområdet er satt opp av søker.
Variabel i statistikkfilene:
|
C34 Ønskestatus
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Kode for status på aktuelt ønske. |
||||||
Gyldige koder | 6 tegn | ||||||
Utfyllende kommentar | Viser behandlingsstatus for hvert ønske på søknaden på tidspunkt for uttrekk av fil.
Variabel i statistikkfilene:
|
C35 Forslagsnummer
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 05.05.2021 | ||||||
Definisjon | Forslag til bedrifter som ligger på hvert ønske. |
||||||
Gyldige koder | 1-999 | ||||||
Utfyllende kommentar | Bedriftsforslagene nummereres tilfeldig.
Variabel i statistikkfilene:
|
C36 Forslagsstatus
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 10.05.2019 | ||||||
Definisjon | Behandlingsstatus for hvert forslag. |
||||||
Gyldige koder | 6 tegn | ||||||
Utfyllende kommentar | Viser behandlingsstatus for hvert forslag på søknaden på tidspunkt for uttrekk av fil. Viser hvordan de er behandlet i bedriften. Noen har fått plass og andre er satt uaktuell.
Variabel i statistikkfilene:
|
C37 Kontraktsnummer
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | C Fagopplæring | ||||||
Sist endret | 05.05.2021 | ||||||
Definisjon | Nummer på kontrakten per person per fylke per lærekontrakt. | ||||||
Gyldige koder | 5 siffer | ||||||
Utfyllende kommentar | Kontraktsnummer. Legges ut om det er kontrakt nr 1, nr 2 osv for personen på denne programområdekoden. Kontraktsnummer i VIGO er bygget opp slik: FFKKK KKK = 001 (Kontrakt nr 1), 002 (Kontrakt nr 2) osv
Variabel i statistikkfilene:
|
E1 Realkompetansevurdert dato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | E Voksne | ||||||
Sist endret | 19.05.2021 | ||||||
Definisjon | Dato når kandidaten har fått godkjent realkompetansevurdering. | ||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Når fagkonsulent har realkompetansevurdert aktuelle fag vil den endelige dato (Realkompetansevurdert dato) bli satt av saksbehandler. Saksbehandler skal alltid godkjenne vurderingen som er gjort av fagkonsulenten.
|