Registreringshåndbok

Registreringshåndbok
ESC for å lukke

A01 Fødselsnummer

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Fødselsnummer for elever, voksne, privatister og personer som har opplæring i bedrift

Gyldige koder

11 siffer (DDMMÅÅPPPPP)


DD = dag 
MM= måned 
ÅÅ= år 
PPPPP= personnummer


Utfyllende kommentar

Alle personer som er bosatt i Norge får et fødselsnummer F-nummer (F-nr) på 11 siffer. D-nummer (D-nr) kan i gitte tilfeller tildeles personer som har behov for et identitetsnummer, men som ikke oppfyller vilkårene for F-nr. Har personen f.eks et kundeforhold i en norsk bank har vedkommende fått tildelt et D-nr. Dersom det ikke er mulig å få et gyldig fødselsnummer (F-nr eller D-nr) må det opprettes et fiktivt fødselsnummer.

Forslag til Fellesrutiner: 
Det er Inntakskontoret der eleven bor som skal opprette det fiktive fødselsnummeret. Søker/elev/voksen/privatist/personer som har opplæring i bedrift må selv skaffe seg et eventuelt D-nummer. Det skal kunne opprettes fiktivt fødselsnummer for elever som kommer fra grunnskolen (10. trinn) og elever både fra offentlige og private videregående skoler. Før Inntakskontoret oppretter et fiktivt fødselsnummer må det gjøres oppslag i Folkeregisteret (FREG) for å kontrollere om det allerede ligger et gyldig F-nr eller D-nr på personen.


Dersom en skole får melding om endring av fødselsnummer må dette meldes tilbake til fylkeskommunen sentralt (Inntakskontoret). Blir en person liggende i VIGO med flere forskjellige fødselsnummer (eks. både fiktivt nr og F-nr) vil dette kunne gi mangelfull statistikk til SSB/Udir. Det kan også føre til utfordringer i forhold til inntak til videregående opplæring.


Vitnemål for elever med fiktive fødselsnummer vil ikke bli overført til Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB).


Ved online oppslag mot FREG (Folkeregisteret) kommer det melding i VIGO dersom et D-nr er endret til et F-nr. Det må også følges med i forhold til kontinuerlig vedlikehold. Inntakskontoret må melde disse endringene videre til aktuell videregående skole/voksenopplæringssenter.

Det fiktive fødselsnummeret, opprettet i VIGO, kan også benyttes i Utdanningsdirektoratets eksamenstjeneste PAS-Eksamen/PAS-Prøver. Det er også mulig å bruke D-nr for påmelding i eksamenstjenesten. Dersom disse alternativene ikke foreligger kan det opprettes et fiktivt fødselsnummer direkte i eksamenstjenesten (13 siffer). Eksamenstjenesten støtter også Utlendingsdirektoratet sitt DUF-nummer (12 siffer). De to sistnevnte kan ikke benyttes i VIGO og de skoleadministrative systemene. DUF-nummer er søker sitt registreringsnummer i datasystemet til Utlendingsdirektoratet. Dette benyttes i forbindelse med søknad om opphold i Norge. Se info på Udi.no.

Regler for fiktivt fødselsnummer:

  • Fødselsdato består av gyldig dato + 40 dager (for eksempel 011285 blir til 411285).
  • Personnummer består av 99 + kjønnshenvisning (partall = jenter, oddetall = gutter) + fylkesnummer (ledende null - eks for Oslo 03). Dersom det allerede er opprettet en person i VIGO med 99 kan dette erstattes med 98, 97 osv.

Eksempel jente fra Oslo: 42059199203 (født 020591 og hjemmehørende i fylke 03)
Eksempel gutt fra Rogaland: 55049199111 (født 150491 og hjemmehørende i fylke 11)

Private videregående skoler får tildelt 00 i de to siste posisjonene i fødselsnummer. Disse skolene tar kontakt direkte med WIS (Waade Information System AS)

A02 Utdanningsprogram

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Utdanningsløpene i den videregående opplæringen som skal fører frem til studiekompetanse eller yrkeskompetanse etter opplæringsloven § 5-2.

Gyldige koder

Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder ligger i VIGO Kodeverksbase.

Utfyllende kommentar

Elever som går ut fra et opplæringstilbud til de som ikke får læreplass får kompetansebevis eller vitnemål som dokumentasjon. Se B22 Bevistype. Etter gjennomført fagopplæring vil kandidaten kunne få fagbrev, svennebrev, vitnemål, kompetansebevis eller praksisbrev som dokumentasjon. Se C22 Brevtype.

A03 Programområdekode

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Programområdets alfanumeriske kode på 10 posisjoner. Koden er satt sammen av en grunnkode (de 6 første posisjonene) som er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep-basen og kategorier/varianter (de 4 siste posisjonene) som er gitt av VIGO Kodeverksgruppe. De 4 siste posisjonene viser evt. kategorier/varianter til grunnkoden.

Gyldige koder

Grunnkoden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep.

Alle gyldige koder (med 10 posisjoner) ligger i VIGO Kodeverksbase.

7. og 8. posisjon er VIGO sine kategorier. En bokstavkode har samme betydning på alle programområder.

9. og 10. posisjon er VIGO sine varianter. Her kan innholdet i teksten for samme bokstav variere innen programområdene.

Utfyllende kommentar

Det er kun tillatt å bruke gyldige programområdekoder i SAS og VIGO.

Ved import fra SAS til VIGO vil programområdekoden på filen testes mot programområde-tabellen i VIGO. Det blir kontrollert at det er en gyldig programområdekode og at programområdekoden er på samme nivå som skolen.

Programområdekoden må være godkjent av VIGO Kodeverksgruppe innen 1. januar det året koden skal brukes første gang. (eks. Godkjennes 1. januar 2025. Skal brukes første gang skoleåret 2025-2026).

Elev som går ut av fag (avbryter) i løpet av skoleåret for å ta faget som privatist, samme skoleår eller senere, skal stå på den programområdekoden vedkommende er registret inn på. Det skal registreres avbruddsdato og fagstatus S. Se B04 Avbruddsdato på programområdet.

Koder for planlagt sluttkompetanse på lavere nivå på utdanningsprogram/programområder.
Elever som får enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag, og hvor målet er at det ikke skal gis opplæring i alle kompetansemålene i faget etter gjeldende læreplan, må være registrert på ett av utdanningsprogrammene/programområdene hvor målet er planlagt sluttkompetanse på lavere nivå. Dvs det er ikke planlagt full kompetanse i utdanningsprogrammet/programområdet for eleven, og eleven vil sannsynligvis ende opp med VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) og FAM05 (individuell opplæringsplan) i ett eller flere fag med fagstatus A. IOP-fagkodene skal ikke ha FAM05 (individuell opplæringsplan).

Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i ordinære klasser:

xxxxx1H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg1)
xxxxx2H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg2)
xxxxx3H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå (vg3)

 
Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i egne klasser:

xxxxx1HT-1Individuelt tilrettelagt opplæring  i egen gruppe, 1. år (vg1)
xxxxx1HTA1Individuelt tilrettelagt opplæring i liten gruppe A, 1. år (vg1)
xxxxx1HTH1Individuelt tilrettelagt opplæring i liten gruppe H, 1. år (vg1)


Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg1:

xxxxxkoden for utdanningsprogrammet (vg1)
1  nivå (vg1)
H  planlagt sluttkompetanse på lavere nivå
T opplæring i egen gruppe/liten gruppe
A/HA er tenkt for de som f.eks. kan få arbeid i vernet bedrift når de er ferdig med videregående opplæring
H er tenkt for de som vil være på et dagsenter når de er ferdig med videregående opplæring.
1   antall år videregående opplæring (1 = 1. år, 2 = 2. år osv)


Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg2 og Vg3:

xxxxxkoden for programområdet (vg2 eller vg3)
2 nivå (2 for Vg2 eller 3 for vg3)
H  planlagt sluttkompetanse på lavere nivå


Elever som får vedtak om å ta vg1 over to år bør kodes om fra grunnkoden til xxxxx1A--- (alt. xxxxx1D---) for første år og xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) for andre året (xxxxx = aktuell programområdekode). Elevens programområdekode bør endres når vedtaket er fattet. Om vedtaket blir fattet på skolen eller i sentraladministrasjonen kan variere fra fylke til fylke. Ved neste års søking vil eleven automatisk få opp koden xxxxx1B--- (alt. xxxxx1E---) dersom denne programområdekoden ligger i klasseordningen i VIGO (1S001). Det er også mulig å foreta automatisk opprykk i VIGO fra A-koden til B-koden (alt. fra D-koden til E-koden). Dette forutsetter at B-koden (E-koden) er lagt inn på A-koden (D-koden) i feltet i "Neste års programområde" (bilde 5S012 - Programområder i VIGO). Kodesettet kan benyttes både for enkeltelever, og for fylker som har tilbud som organiseres over to år. Det foreligger ikke tilsvarende kodeverk for vg2 og vg3. I noen tilfeller kan eleven få opplæring i samme fag over begge skoleårene. Da kan det settes halvårsvurdering 1 (H1) etter det første skoleåret og halvårsvurdering 2 (H2) eller standpunkt etter det andre skoleåret. Standpunktkarakter kan kun føres en gang på samme fagkode. Se opplæringsforskriften § 9-52.

Elev som får vedtak om å ta Vg1 over to år (vedtaket kan komme i løpet av skoleåret). For Vg1 er det laget et kodeverk for dette:

xxxxx1A---1. år av 2-årig kurs
xxxxx1B---2. år av 2-årig kurs
xxxxx1D---1. år av 2-årig kurs for minoritetsspråklige
xxxxx1E---2. år av 2-årig kurs for minoritetsspråklige


 
Følgende kodeverk gjelder for påbygg til studiekompetanse:

PBPBY3 - Påbygg for yrkesfaglige utdanningsprogram

PBPBY3---- Benyttes for elever på ordinært kurs etter vg2 (gir generell studiekompetanse)
PBPBY3--STBenyttes for elever på kurs etter vg2 som gir spesiell studiekompetanse
PBPBY3H---Benyttes for elever som går mot kontrakt om opplæring


PBPBY4 - Påbygg etter fag- og yrkesopplæring

PBPBY4YK--Benyttes for elever som har fag- og yrkeskompetanse
PBPBY4H---Benyttes for elever som går mot planlagt sluttkompetanse på lavere nivå etter kontrakt om opplæring


PBPBY4 - Elever, voksne og privatister som tar enkeltfag for å oppfylle kravene til generell studiekompetanse

PBPBY4--6PBenyttes for personer som tar fag for studiekompetanse (6-pack)
PBPBY4VOBenyttes for personer som har opplæring mot studiekompetanse (6-pack) i tilbud spesielt tilrettelagt for voksne
PBPBY4----Benyttes for privatister som tar fag for studiekompetanse


PBPBY4---- er ikke oppført med årstimer fra Grep. PBPBY4VO-- og PBPBY4--6P ligger med 1121 årstimer i Vigo. 


Elever som tar videregående fag (på en videregående skole) når de fortsatt går i grunnskolen skal registreres på programområdekoden GSGSK0VG--. Når det skrives ut kompetansebevis på videregående, det året eleven får vitnemål fra grunnskolen, skal det benyttes programområdekoden GSGSK0VG-- med programområdenavn "Fag tatt fra videregående opplæring på ungdomstrinnet".  I VIGO sin kodeverksbase ligger det flere koder for grunnskoleopplæring. Se info VIGO Kodeverksbase for hvilken programområdekode som skal benyttes.


xxxxx2UT-- (xxxxx = aktuell programområdekode) skal benyttes for opplæringstilbud i utlandet som er godkjent etter opplæringsloven § 28-6, andre ledd.


xxxxx2SY-- (xxxxx = aktuell programområdekode) er programområdekoder for overgang fra studiespesialisering til yrkesfag.


For føring av programområdekoder på vitnemål og kompetansebevis skal kun programområdekoder fastsatt av Utdanningsdirektoratet, gjennom Grep, benyttes (dvs grunnkoden).

Innen fagopplæring benyttes følgende kategorikoder:

xxxxx3----Læring
xxxxx3I---Lærekandidat
xxxxx3G---Lærling, full opplæring i bedrift
xxxxx3G1--Lærling, full opplæring i bedrift etter vg1
xxxxx3G2---Lærling, full opplæring i bedrift etter vg2
xxxxx3K---Lærekandidat, full opplæring i bedrift
xxxxx3K1--Lærekandidat, full opplæring i bedrift etter vg1
xxxxx3K2--Lærekandidat, full opplæring i bedrift etter vg2
xxxxx3HP--Praksisbrevkandidat
xxxxx3F---Alternativ til læreplass i bedrift (vg3) 
xxxxx3F1--Alternativ til læreplass i bedrift (vg3), 1. år
xxxxx3F2--Alternativ til læreplass i bedrift (vg3), 2. år
xxxxx3H---Planlagt sluttkompetanse på lavere nivå, alternativ til læreplass i bedrift (vg3)
xxxxx3V---Verdiskapningsdelen
xxxxx3X---Fagbrev på jobb 
xxxxx3Y---Praksiskandidat 


Modulstrukturert opplæring for voksne
I noen lærefag finnes det læreplaner som er delt inn i moduler for å passe bedre til opplæring for voksne. Det er opprettet egne programområdekoder for disse lærefagene. Kodene følger grunnkoden for det lærefaget, men med MV i 7. og 8. posisjon(xxxxx3MV--) for opplæring i skole og MF i 7. og 8. posisjon (xxxxx3MF--) for opplæring i bedrift. Se på udir.no hvilke lærefag det gjelder.


Forberedende opplæring for voksne (FOV)
Læreplanene er tilpasset for voksne og er delt inn i moduler. Se opplæringsloven § 18-2 jf Opplæringsforskriften § 14-1. Det er en egen programområdekode for tilbudet: GSFOV0---- (Forberedende opplæring for voksne (FOV)). På hkdir.no ligger info om læreplanene.

A04 Fagkode

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Alfanumeriske kode for et fag, modul eller en eksamen i ett fag/flere fag (tverrfaglig).

Gyldige koder

Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Alle gyldige koder ligger i VIGO Kodeverksbase

Utfyllende kommentar

Det er kun tillatt å bruke gyldige fagkoder/modulkoder i SAS og VIGO.

Ved import fra SAS til VIGO vil fagkoden/modulkoden på filen testes mot fagkode-tabellen i VIGO. Det blir kontrollert at det er en gyldig fagkode/modulkode og at fagkoden/modulkoden er på samme nivå som skolen. Videregående skoler kan kun benytte fagkoder/modulkoder på videregående nivå.

Fagkoden/modulkoden bør være importert fra Grep til VIGO Kodeverksbase innen 1. februar det året koden skal brukes første gang. (eks. Godkjennes 1. februar 2025. Skal brukes første gang skoleåret 2025-2026).

For føring av fagkoder/modulkoder på vitnemål og kompetansebevis skal kun fagkoder/modulkoder fastsatt av Utdanningsdirektoratet (Grep) benyttes.

Enkelte fagkoder kan ha individuelt timetall. Se B09 Elevtimer.

Noen elever har fått enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring med IOP (se B10 Individuelt tilrettelagt opplæring) og innholdet i opplæringen har store avvik fra læreplanverket i Kunnskapsløftet. For disse elevene kan det være aktuelt å benytte IOP-fagkode ved registrering av opplæring i SAS. Det er opprettet fem slike fagkoder hvor det benyttes en fagkode pr opplæringsår.

IOP1000Individuell opplæringsplan 1. år
IOP2000Individuell opplæringsplan 2. år
IOP3000Individuell opplæringsplan 3. år
IOP4000Individuell opplæringsplan 4. år
IOP5000Individuell opplæringsplan 5. år


Det registreres inn elevtimer på fagene. Se B09 Elevtimer. Disse fagkodene skal ha fagstatus A (Inddividuelt tilrettelagt opplæring). Se B07 Fagstatus


Fagkoden TEO9000  (Komprimert opplæring mot skriftlig vg3 eksamen innen lærefag) benyttes for praksiskandidater og lærlinger med full opplæring i bedrift som får komprimert opplæring i læreplanen på vg3, med mål å ta skriftlig eksamen på vg3. Det registreres inn elevtimer på faget. Se også B09 Elevtimer. Fagkoden skal kun benyttes på programområder på vg3 for lærefag med kategoriene xxxxx3G---/xxxxx3G1--/xxxxx3K---/xxxxx3K1---/xxxxx3Y--- (xxxxx = aktuell programområdekode). Dersom faget knyttes på andre programområder innen lærefag vil kursprosenten bli null selv om det er lagt inn elevtimer på TEO9000. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. Voksne som tar vg1 og vg2 får normalt godskrevet to års praksistid dersom utdanningsprogrammet/ programområdet er fastsatt for det aktuelle lærefaget. Dersom kandidaten i tillegg får komprimert opplæring i læreplanen på vg3, med mål å ta skriftlig eksamen på vg3, skal opplæringen registreres inn på xxxxx3Y---.


Fagkoden FBJ9000 (Komprimert opplæring mot sentralt gitt vg3 eksamen Fagbrev på jobb) benyttes for å angi antall timer teoriopplæring kandidater får i forbindelse med opplæring Fagbrev på jobb. Det registreres inn elevtimer på faget. Se også B09 Elevtimer. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB.


Fagkoden YRK9000 (Teoriopplæring mot prøve i Yrkessjåførforskriften §16) benyttes for elever som etter vg2 tar 491 timer teoriopplæring mot prøve i Yrkessjåførforskriften. Fagkoden er knyttet til programområdekoden TPYRK3L---. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. 


Fagkoden FOS9000 (Alternativ til læreplass i bedrift) benyttes for elever som får fagopplæring; alternativ til læreplass i bedrift. Fagstatus på faget skal være M (Alternativ til læreplass i bedrift). Se også B07 Fagstatus. Fagkoden skal kun benyttes på programområder på vg3 for lærefag med variantene xxxxx3F--- (alt F1-- eller F2--) og xxxxx3H--- (xxxxx = aktuell programområdekode). Fagkoden er tenkt brukt for å knytte elevenes opplæring til lærer. Det er ikke nødvendig å legge på elevtimer på faget. Fagkoden skal ikke skrives ut på dokumentasjon. Det skal ikke registreres karakter på faget. Koden benyttes i forbindelse med levering av statistikk til Udir og SSB. 


Fagkodene NOR1051-NOR1062 og NOR1151-NOR1160 (grunnleggende norsk for språklige minoriteter) og NOR1801 til NOR1818 (morsmål for språklige minoriteter) skal ikke skrives ut på dokumentasjon som eget fag. Skal føres i forbindelse med FAM41. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2.


Det er opprettet egne fagkoder for læreplan i norsk for elever med kort botid i Norge. For å kunne få opplæring etter denne læreplanen må eleven ha rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 6-5 jf opplæringsforskriften § 5-12. På studieforberedende utdanningsprogram er kodene NOR1412 (skriftlig) og NOR1413 (muntlig) på vg1, NOR1414 (skriftlig) og NOR1416 (muntlig) på vg2 og NOR1420 (skriftlig) og NOR1421 (muntlig) på vg3. På yrkesfaglige utdanningsprogram er kodene NOR1418 på vg2. NOR1419 benyttes ved muntlig eksamen på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. På vg3 påbygg benyttes NOR1422 (skriftlig) og NOR1423 (muntlig). Denne læreplanen er likestilt med den ordinære læreplanen i norsk i forhold til utskriving av dokumentasjon. 


Privatister og voksne (som har opplæring på PBPBY4VO--) registreres med ordinære norskkoder (NOR1267, NOR1268 og NOR1269).
Elever som tar påbygging etter yrkesfaglige utdanningsprogram registreres med påbyggingskodene (NOR1270, NOR1271 og NOR1272). Gjelder også naturbruk (studieforberedende).


For opplæring i ENG3001 (vg1), ENG3002 (v2), ENG3003 (vg3) og/eller NOR3001 (vg1), NOR3002 (vg2), NOR3003 (vg2) skal alle fagkoder eleven har hatt opplæring i skrives ut på dokumentasjonen. Det skal settes standpunkt for hver fagkode.


Fagkoden YFO2002 (Yrkesfaglig opphenting) gjelder for elever som følger kryssløp fra vg1 studiespesialisering til vg2 yrkesfag. I vg2 skal disse elevene hente opp kompetanse fra programfagene på vg1 i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet. Disse elevene skal registreres med programområdekode xxxxxx2SY-- (SY = overgang fra studiespesialisering til yrkesfag). Se A03 Programområdekode.


Modulstrukturert opplæring for voksne
Det foreligger egne modulkoder (fagkoder) for modulstrukturert opplæring for voksne. Disse modulkodene skal knyttes til programområdekoder xxxxx3MV--. På udir.no under hvert lærefag viser hvilke fagkoder som er opprettet for de enkelte lærefaget  Se også under A03 Programområde.


Forberedende opplæring for voksne (FOV)
Det foreligger egne fagkoder for FOV. Disse fagkodene skal benyttes til programområdekoden GSFOV0---- (Forberedende opplæring for voksne (FOV)). Oversikt over modulkodene. På hkdir.no ligger info om læreplanene og hvilke fagkoder som hører til programområdekoden. Se også unde A03 Programområde


Konvertering av halvårsvurdering (H2) til standpunkt:
I gitte tilfeller skal fag med halvårsvurdering konverteres til standpunkt. I slike tilfeller er det viktig at skolen informerer eleven om at klagefristen begynner å løpe. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.3.

A05 Fagtype

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Gruppering av fag etter Rundskriv Udir-1-2024 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.5.

Gyldige koder


FF

Fellesfag

FP

Felles programfag

VP

Valgfrie programfag

UP

Uspesifiserte programfag

YF

Yrkesfaglig fordypning

IO

Individuell opplæringsplan




Utfyllende kommentar

For Yrkesfaglig fordypning vises det til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.4.

Tverrfaglig eksamen (både på vg1 og vg2) og skriftlig vg3 eksamen (xxxx3103) skal ha fagtype FP.

Fagtypen er viktig for utskriving av dokumentasjon og overføring til NVB (Nasjonal vitnemål database).

Fagtype IO skal kun benyttes for de fem IOP-fagkodene. Se A04 Fagkoder.

A06 VIGO skolenummer

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

VIGO sitt skolenummer som benyttes i VIGO og de skoleadministrative systemene. Benyttes også i forbindelse med rapportering til SSB, Utdanningsdirektoratet, Lånekassen og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (Nasjonal vitnemålsdatabase).

Gyldige koder

FFxxx


FFfylkesnummer
xxxnummer for den enkelte skole i aktuelt fylke


Utfyllende kommentar

Det er Novari IKS som oppretter nye skolenummer etter forespørsel fra fylkene. Dette gjelder både offentlig og private grunnskoler og offentlige videregående skoler. Offentlige videregående skoler og alle grunnskoler (med 10. årstrinn) får tildelt skolenummer gjennom fylkets Inntakskontor. Private videregående skoler får skolenummer fra Utdanningsdirektoratet når det foreligger vedtak om driftstillatelse.

Alle skolenummer har fylkesnummer i de to første posisjonene. De private videregående skolene har et skolenummer på tre siffer. Dvs de har ikke fylkesnummer foran.

Det er opprettet to skolenummer som skal benyttes for uspesifiserte skoler. 24499 for uspesifiserte videregående skoler og 24999 for uspesifisert grunnskole. Skolenumrene skal i hovedsak benyttes for utenlandsk utdanning. Disse skolenumrene kan også i spesielle tilfeller benyttes for utdanning i Norge dersom eleven ikke har hatt opplæring på en skole som har VIGO skolenummer (eks en grunnskole som ikke har 10. årstrinn).

Det er opprettet et skolenummer som kan benyttes for elever som får hjemmeundervisning. Dette er hjemmeundervisning som ikke er knyttet til en spesiell skole. Skolenummer 24888 - Privat grunnskole i hjemmet.

Skolen kan kontrollere hvilke data som ligger på sin skole ved oppslag i Nasjonalt skoleregister (NSR) og Enhetsregisteret (Brønnøysundregistrene). Dersom det ligger feil informasjon om skolen må dette rettes i Enhetsregisteret (Brønnøysundregistrene).

A07 Organisasjonsnummer

Område Videregående skole
Tema A Fellesdefinisjoner for alle deler
Sist endret 08.04.2025
Definisjon

Skolens organisasjonsnummer som ligger i enhetsregisteret.

Gyldige koder

9 siffer

Utfyllende kommentar

Det er skolens bedriftsnummer som skal benyttes.

 

For å komme med i de fleste statistikker for SSB og Utdanningsdirektoratet må bedriftsnummeret være knyttet til et eller flere av følgende næringskoder:
85.310 - Videregående opplæring innen allmennfaglige studieretninger
85.320 - Videregående opplæring innen tekniske og andre yrkesfaglige studieretninger
85.594 - Voksenopplæringssentre.
Sistnevnte næringskode gjelder statistikk for voksenopplæring.

 

Privatist-/eksamensenheter må være knyttet til næringskode 85.609 - Andre tjenester tilknyttet undervisning.

 

Bedriftsnummer er mulig å finne i Nasjonalt skoleregister (NSR) og Enhetsregisteret (Brønnøysundregistrene).

        

 

Registreringshåndboken er levert av Utdanningsdirektoratet

Om Registreringshåndboken  |  Kontakt  |  Personvernerklæring  |  Tilgjengelighetserklæring