
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Definisjon | Elever med rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 6-5 og/eller får innføringsopplæring etter opplæringsloven § 6-6. |
Gyldige koder | Elever som får opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter: |
Utfyllende kommentar | Generelt: Fylkeskommunen kan etter opplæringsloven § 6-6 gi elever som har kort botid i Norge, og som ha fått vedtak om særskilt språkopplæring, hele eller deler av tilbudet i særskilte grupper (innføringsopplæring) eller på særskilte skoler. Det er krav om elevens samtykke til dette. Når eleven har fått et enkeltvedtak etter opplæringsloven § 6-5 kan eleven enten følge den ordinære læreplanen i norsk, læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge eller læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Dersom morsmålsopplæring vurderes som nødvendig, skal læreplanen i morsmål for språklige minoriteter brukes. Morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag skal bare gis så langt det er nødvendig. Elever i videregående opplæring med annet morsmål enn norsk og samisk har etter opplæringsloven § 6-5 rett til forsterket opplæring i norsk til de har tilstrekkelig kompetanse til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring, tospråklig opplæring i fag eller begge deler. Læreplanene i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsopplæring for språklige minoriteter er nivåbaserte overgangsplaner som kan nyttes til eleven kan følge opplæring etter ordinær læreplan i norsk. Så lenge eleven følger læreplanen i grunnleggende norsk eller læreplanen i morsmål for språklige minoriteter skal de ikke ha vurdering med karakter. Når eleven kan følge ordinær læreplan i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge skal de ha vurdering med karakter. Offentlige myndigheter har behov for å få informasjon om en elev har vedtak om særskilt språkopplæring. Skolen skal legge inn informasjon om elever med slik opplæring. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om elever med særskilt språkopplæring overføres til VIGO med J i kolonnen "Vedtak om særskilt språkopplæring".
Det følger av premissene for forsterket opplæring i norsk at læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er en overgangsplan som bare skal nyttes til eleven er i stand til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Læreplanen er nivåbasert, aldersuavhengig og gjelder for elever med ulik alder og erfaringsbakgrunn. Før opplæringen starter, må det vurderes og tas standpunkt til hvilket nivå i læreplanen opplæringen skal ta utgangspunkt i for den enkelte eleven. Fagkode for grunnleggende norsk for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2. Det følger av premissene for morsmålsopplæringen at læreplanen i morsmål for språklige minoriteter er en overgangsplan som bare skal nyttes til eleven kan følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Læreplanen er nivåbasert, aldersuavhengig og gjelder for elever med ulik alder og erfaringsbakgrunn. Før opplæringen starter, må det vurderes og tas standpunkt til hvilket nivå i læreplanen opplæringen skal ta utgangspunkt i for den enkelte elev. Fagkoden for morsmål for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2 |