B01 Ajourholdskode
Område | Videregående skole | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||
Definisjon | Kode for korrigering av inntaket til de videregående skolene i perioden fra siste maskinelle inntak og ut august måned (dvs. 31. august). |
||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||
Utfyllende kommentar | Ajourholdskoden benyttes for å ajourføre inntaket fra siste maskinelle inntak fra VIGO. Koden skal kun settes i en begrenset periode (fra skolestart og ut august måned eller til fylkets fastsatte ajourholdsdato). Bruk av ajourholdskode gjelder kun for de opplæringstilbudene som inngår i fellesinntaket fra VIGO. Elever som slutter på skolen/programområdet i løpet av august måned (eller fylkets fastsatte ajourholdsdato) skal registreres med ajourholdskode S og avbruddsdato for den dagen de sluttet. Se B04 Avbruddsdato på programområdet. Søkere på ventelisten som får tilbud om skoleplass, men som takker nei skal registreres med ajourholdskode V. I tillegg skal det registreres avbruddsdato for den dagen det ble gitt tilbud om skoleplass (ikke dato før første skoledag). Se B04 Avbruddsdato på programområdet. All ajourføring av inntaket i august måned foregår i søkerdelen av VIGO. Elever som blir tatt inn direkte på skolen (ikke står på venteliste fra VIGO) vil i hovedsak ikke være med i ajourhold av inntaket. Disse blir overført til VIGO etter ajourholdet er ferdig og først i forbindelse med 01.10. rapportering til Udir/SSB. |
B02 Startdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven og den voksne startet på utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres startdato for alle elever som får opplæring på skole. Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
|
B03 Startdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven og den voksne startet opplæring i faget. |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Startdato på faget skal være første skoledag eleven hadde opplæring i faget. Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
|
B04 Avbruddsdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten avbryter utdanningsprogrammet(vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres avbruddsdato for alle elever som avbryter sin opplæring før skoleåret er avsluttet. Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder). Følgende automatikk må ligge i de skoleadministrative systemene:
Unntak dersom eleven tidligere i skoleåret har sluttet i et fag. Avbruddsdato for det faget skal være den dato eleven reelt sluttet.
|
B05 Avbruddsdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven eller den voksne avbryter opplæringen i faget. |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det gjelder elever, voksne, oppdragsundervisning, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i eksempel fellesfag på skolen), personer som ikke har fått læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift og praksiskandidater (som eksempel får opplæring på fagkoden TEO9000 - Se A04 Fagkoder) Avbruddsdato på faget skal registreres dersom eleven avbryter opplæringen i faget eller bytter over til et annet fag i løpet av skoleåret. Det skal da registreres avbruddsdato på det faget eleven bytter fra. Dersom skolen sender brev til eleven pga stort fravær i et enkelt fag, bør det settes en frist for tilbakemelding. Hvis ikke eleven responderer på brevet settes dagen etter siste undervisningsdag som avbruddsdato. Fristen for tilbakemelding kan f.eks være 3 uker fra det tidspunkt underretningen er kommet frem til vedkommende elev.
|
B06 Avbruddsårsak
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Kode som viser årsaken til at eleven avbryter utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3) i løpet av skoleåret. |
||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Avbruddsårsaker skole
Se også under C12 Sluttårsaker fagopplæring |
||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Kodene fastsettes av VIGO Kodeverksgruppe
Elever, voksne, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i eksempel fellesfag på skole), personer som ikke får læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift, oppdragsundervisning og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring på fagkoden TEO9000 - se A04 Fagkoder) skal også i august registreres med koder for avbruddsårsak. Dvs denne gruppen skal ikke ha ajourholdskoder.
Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven melder skriftlig til skolen at de har avbrutt opplæringen på skolen. Se B04 Avbruddsdato på programområdet.
Kodene IM - Ikke møtt ved skolestart og TN Takket nei til tilbud skal kun benyttes for elever som ikke kommer inn under VIGO-inntaket. Eksempel elever, voksne, personer som har læretid i bedrift utover normert læretid (med opplæring i eksempel fellesfag på skole), personer som ikke får læreplass og som får opplæring; alternativ til læreplass i bedrift, oppdragsundervisning og praksiskandidater (som eksempel får opplæring på fagkoden TEO9000 - se A04 Fagkoder). Se også under B04 Avbruddsdato på programområdet. |
B07 Fagstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens eller kandidatens (voksne) status på et gitt fag. |
||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Fagstatus er en kode for undervisningen og/eller grunnlaget for karakteren. Den gir informasjon om hvordan det enkelte faget er gjennomført eller evt. ikke gjennomført.
|
B08 Elevstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens, den voksnes, lærlingens eller lærekandidatens status på et gitt programområde. |
||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Elevstatus beregnes i VIGO ut fra den fagstatus som er overført fra SAS. Se nærmere informasjon her. For å kunne beregne elevstatus må utdanningsprogrammet/programområdet inneholde minimum ett fag.
Deltidselev |
B09 Elevtimer
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Elevens timer i faget; følger normalt fagets omfang (GREP) i 60 minutter. |
Gyldige koder | Fagets omfang (GREP) er default. |
Utfyllende kommentar | Kun avvikende timetall skal registreres inn i dette feltet. Avrundet til heltall (ikke desimaler).
For følgende fagkoder må det legges på korrekt årstimetall i "Elevtimer":
For disse fagkodene er det timetallet på Elevtimer som danner grunnlag for omfanget av opplæringen innenfor programområdet. Dersom elevtimer ikke blir registrert inn på faget/fagene vil ikke faget være med i beregning av kursprosenten. Dette kan føre til at eleven får for liten kursprosent og derav ikke forbruker et år av retten.
|
B10 Individuelt tilrettelagt opplæring
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Definisjon Opplæringsloven § 11-6, første ledd. |
Gyldige koder | Det er en kombinasjon av fagstatus, elevstatus, fagkoder, programområdekoder og fullførtkode som sier om eleven har individuelt tilrettelagt opplæring med avvik fra læreplanen. |
Utfyllende kommentar | Elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Elever som får enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag skal ha ført fagstatus A (Individuelt tilrettelagt opplæring) på aktuelt fag. Se også B07 Fagstatus. For elever med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven § 11-6 og individuell opplæringsplan, gjelder bestemmelsene i opplæringsforskriften § 9-19. I andre ledd går det frem at elever i videregående opplæring kun kan få fritak fra vurdering med karakter på grunnlag av at eleven har et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Fagstatus A |
B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter.
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Elever med rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 6-5 og/eller får innføringsopplæring etter opplæringsloven § 6-6. |
Gyldige koder | Elever som får opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter: |
Utfyllende kommentar | Generelt: Fylkeskommunen kan etter opplæringsloven § 6-6 gi elever som har kort botid i Norge, og som ha fått vedtak om særskilt språkopplæring, hele eller deler av tilbudet i særskilte grupper (innføringsopplæring) eller på særskilte skoler. Det er krav om elevens samtykke til dette. Når eleven har fått et enkeltvedtak etter opplæringsloven § 6-5 kan eleven enten følge den ordinære læreplanen i norsk, læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge eller læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Dersom morsmålsopplæring vurderes som nødvendig, skal læreplanen i morsmål for språklige minoriteter brukes. Morsmålsopplæring og tospråklig opplæring i fag skal bare gis så langt det er nødvendig. Elever i videregående opplæring med annet morsmål enn norsk og samisk har etter opplæringsloven § 6-5 rett til forsterket opplæring i norsk til de har tilstrekkelig kompetanse til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring, tospråklig opplæring i fag eller begge deler. Læreplanene i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsopplæring for språklige minoriteter er nivåbaserte overgangsplaner som kan nyttes til eleven kan følge opplæring etter ordinær læreplan i norsk. Så lenge eleven følger læreplanen i grunnleggende norsk eller læreplanen i morsmål for språklige minoriteter skal de ikke ha vurdering med karakter. Når eleven kan følge ordinær læreplan i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge skal de ha vurdering med karakter. Offentlige myndigheter har behov for å få informasjon om en elev har vedtak om særskilt språkopplæring. Skolen skal legge inn informasjon om elever med slik opplæring. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om elever med særskilt språkopplæring overføres til VIGO med J i kolonnen "Vedtak om særskilt språkopplæring".
Det følger av premissene for forsterket opplæring i norsk at læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er en overgangsplan som bare skal nyttes til eleven er i stand til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Læreplanen er nivåbasert, aldersuavhengig og gjelder for elever med ulik alder og erfaringsbakgrunn. Før opplæringen starter, må det vurderes og tas standpunkt til hvilket nivå i læreplanen opplæringen skal ta utgangspunkt i for den enkelte eleven. Fagkode for grunnleggende norsk for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2. Det følger av premissene for morsmålsopplæringen at læreplanen i morsmål for språklige minoriteter er en overgangsplan som bare skal nyttes til eleven kan følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk/læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Læreplanen er nivåbasert, aldersuavhengig og gjelder for elever med ulik alder og erfaringsbakgrunn. Før opplæringen starter, må det vurderes og tas standpunkt til hvilket nivå i læreplanen opplæringen skal ta utgangspunkt i for den enkelte elev. Fagkoden for morsmål for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2 |
B12 Styrket opplæring i norsk og engelsk
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Styrket opplæring i norsk og engelsk gjelder minoritetsspråklige elever som har behov for styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. |
Gyldige koder | NOR3001 Norsk, styrket opplæring, vg1 |
Utfyllende kommentar | Fra Rundskriv Udir-1-2024, punkt 3.3. Elever fra språklige minoriteter kan bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for 280 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år. Se også B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter. Vilkårene for at en elev kan gis anledning til en slik omdisponering av timer fra programfag fremgår av, Rundskriv Udir-1-2024, punkt 3.3. Omdisponering av timer krever ikke enkeltvedtak. Det timetallet som er omdisponert til faget må registreres i variabel "Elevtimer". Omdisponeringen (fagkodene NOR3001/02/03 og ENG3001/02/03) skal være med i kursprosenten. Det skal føres "Deltatt" i karaktefeltet med tilhørende fagmerknad FAM19 "Utv. omf. i norsk" og FAM26 "Utv omf. i engelsk" utenfor den styrkede opplæringen. Rundskriv Udir-1-2024 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.1.
|
B13 Karaktertermin
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Betegnelse på perioden karakteren settes |
||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Henvisning til opplæringsforskriften § 9-13 (halvårsvurdering i fag) og § 9-15 (sluttvurdering i fag).
|
B15 Eksamensform
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||
Definisjon | Den eksamen som gis lokal og sentralt |
||||||||
Gyldige koder | Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet.
|
||||||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.6 og pkt 6.1.
|
B16 FAM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Kode for fagmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1. |
Utfyllende kommentar | Ved bortvising fra eksamen etter opplæringsforskriften § 9-39 og annullering av eksamen etter opplæringsforskriften § 9-40 (på grunn av feil ved gjennomføringen), § 9-41 (når eleven ikke får standpunktkarakter i faget) og § 9-42 (på grunn av juks eller forsøk på juks) skal det føres FAM-koder.
|
B17 FAM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Fastsatt tekst for en gitt fagmerknad. |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1. |
Utfyllende kommentar | "Standardtekst" på FAM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
|
B18 VMM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Kode for vitnemålsmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2 og pkt 3.3. |
Utfyllende kommentar |
|
B19 VMM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Vitnemålsmerknadsteksten |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2 og pkt 3.3 |
Utfyllende kommentar | Standardteksten på VMM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
|
B21 Fullførtkode
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gir status på hvordan eleven har gjennomført et programområde ved (det normale) skoleårs slutt. |
||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Med "...hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3)" forstås at alle fag i utdanningsprogrammet/programområdet er tatt i forhold til Rundskriv Udir-1-2024, eller etter lokal forskrift etter opplæringsforskriften § 5-1.
Fullførtkode H skal benyttes dersom eleven tar enkelte fag av et programområde og ikke har fullført de resterende fagene tidligere. På novari.no ligger det regler for bruk av fullførtkode H.
Gjelder studieforberedende utdanningsprogram: For nærmer informasjon om hvilke fag det gjelder, se på Udir.no - Ta fag som privatist.
Lærlinger/lærekandidater som har opplæringstilbud for de som ikke får lærekontrakt skal ha fullførtkode L (for lærlinger) eller K (for lærekandidater) når de er ferdig med opplæring (f.eks. på skole). Dette skal føres i det skoleadministrative systemet.
|
B22 Bevistype
Område | Videregående skole | ||||
---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||
Definisjon | Viser hvilken bevistype eleven har fått på opplæringen. |
||||
Gyldige koder |
|
||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 1.9. For føring av vitnemål for elever/lærlinger som går på tilbudet som gir yrkes- og studiekompetanse (YSK-tilbud) viser vi til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.6.
|
B23 Karakterstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||
Definisjon | Kode for karakterer som blir endret. |
||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Koden viser at en karakter er endret etter første rapportering til VIGO. Viser til opplæringsforskriften § 9-38 (særskilt eksamen), § 9-37 (ny eksamen) og § 9-36 (utsatt eksamen).
Se også opplæringsforskriften § 9-40 (annulering av eksamen på grunn av feil ved gjennomføringen) og § 9-42 (annullering av eksamen på grunn av juks eller forsøk på juks) om andre grunner for annullering av eksamen, og opplæringsforskriften § 9-3, fjerde ledd om 1 i standpunkt i ett eller flere programfag og bestått karakter i tverrfaglig eksamen.
|
B24 Fravær
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 08.04.2025 |
Definisjon | Føring av fravær (timer og dager) etter opplæringsforskriften § 9-53. |
Gyldige koder | dager |
Utfyllende kommentar | Fravær skal føres etter opplæringsforskriften § 9-53 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 8. Personer som oppfyller vilkårene, men ikke er formidlet til læreplass har rett til et annet opplæringstilbud etter opplæringsforskriften § 6-2. Disse skal ha ført fravær på vitnemålet. Dette gjelder også når de får opplæring i bedrift allerede fra vg1 og vg2, men får opplæring i fellesfag på skolen. Fravær skal føres med tall (dvs 0), og ikke stiplet linje, når eleven ikke har fravær. Elever som har et år i utlandet, og som ikke har fravær på sin dokumentasjon fra utlandet, skal ikke ha ført fravær på dokumentasjonen for det aktuelle året. Her skal det føres stiplet linje. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7. Voksne som følger opplæring særskilt organisert for dem skal ikke ha ført fravær. Her skal det føres stiplet linje. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7. |
B25 Orden og oppførsel
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Karakterer i orden og oppførsel etter opplæringsforskriften § 9-4. |
||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Karakterer i orden og oppførsel føres i henhold til opplæringsforskriften § 9-4. For fastsetting av karakter i orden og oppførsel vises til opplæringsforskriften § 9-14 (halvårsvurdering) og § 9-17 (standpunktkarakter)
Voksne som følger opplæring særskilt organisert for dem skal ikke ha karakter i orden og oppførsel. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7.
|
B26 Karakterer og andre vurderingsuttrykk
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gyldige karakterer og andre vurderingsformer/-uttrykk jfr. skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5 og opplæringsforskriften § 9-3. |
||||||||||||||||
Gyldige koder | Karakterer for videregående opplæring:
For vurderingsuttrykk IG = Ikke godkjent se under utfyllende kommentar (nest siste avsnitt). |
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Der det ikke er grunnlag for å sette vurdering i et fag settes IV (ikke vurderingsgrunnlag). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5.4. Elever med vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan få vurderingsuttrykk VO (vurdert etter individuell opplæringsplan). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 11.3. For elever og privatister som ikke møter til eksamen, samme hva grunn er, føres med IM (ikke møtt). FAM29 "Eksamen ikke avlagt" (ikke dokumentert fravær) eller FAM39 "Dokumenter fravær" skal føres i tillegg. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 6.3. OBS! Vurderingsuttrykkene IB, IV og IM skal ikke forekomme på et vitnemål når vurderingen er gitt i fag som inngår i grunnlaget for bestått yrkes- og studiekompetanse. I forbindelse med realkompetansevurdering benyttes GK (godkjent). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 6.3. For voksne som er realkompetanevurdert er det mulig å registrere IG (ikke godkjent) i de skole administrative systemene når ikke hele faget er vurdert som godkjent. Se nærmere under B28 Realkompetansevurdert dato. Utdanningsdirektoratet har avklart følgende: |
B27 Målform
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Er elevens valgte hovedmål i norsk eller samisk. |
||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Blir registrert i det skoleadministrative systemet med den målform eleven skal ha utskrevet vitnemål på. |
B28 Realkompetansevurdert dato
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 08.04.2025 | ||||||
Definisjon | Dato når kandidaten har fått godkjent realkompetansevurdering. |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Når fagkonsulent har realkompetansevurdert alle fag etter opplæringsforskriften § 15-5 vil den endelige dato (realkompetansevurdert dato) bli satt av saksbehandler. Saksbehandler skal alltid godkjenne vurderingen som er gjort av fagkonsulenten.
|