B01 Ajourholdskode
Område | Videregående skole | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||
Definisjon | Kode for korrigering av inntaket til de videregående skolene i perioden fra siste maskinelle inntak og ut august måned (dvs. 31. august). |
||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||
Utfyllende kommentar | Ajourholdskoden benyttes for å ajourføre inntaket fra siste maskinelle inntak fra VIGO. Koden skal kun settes i en begrenset periode (fra skolestart og ut august måned). Bruk av ajourholdskode gjelder kun for de opplæringstilbudene som inngår i fellesinntaket fra VIGO.
Elever som slutter på skolen/programområdet i løpet av august måned skal registreres med ajourholdskode S og avbruddsdato for den dagen de slutter. Se B04 Avbruddsdato på programområdet.
Elever som blir tatt inn direkte på skolen (ikke står på venteliste) vil i hovedsak ikke være med i ajourhold av inntaket. Disse skal overføres til VIGO etter at ajourholdet er ferdig. |
B02 Startdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten startet på utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres startdato for alle elever som får opplæring på skole. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Startdato er første skoledag på det aktuelle programområdet for den enkelte eleven. Dette gjelder også elever som overføres som inntatt fra VIGO. De får første skoledag som startdato.
Privatister skal ikke ha startdato.
Manglende startdato kan føre til at eleven blir overført til OT selv om vedkommende går på skole. |
B03 Startdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten startet på faget. | ||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Startdato på faget skal være første skoledag eleven hadde opplæring i faget. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Elever som bytter fag i løpet av skoleåret skal ha startdato på nytt fag. Denne dato skal være startdato den dagen eleven startet undervisning i det nye faget.
Privatister skal ikke ha startdato på faget. |
B04 Avbruddsdato på programområdet
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, lærlingen eller lærekandidaten avbryter utdanningsprogrammet(vg1)/programområdet (vg2/vg3). |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Det skal registreres avbruddsdato for alle elever som avbryter sin opplæring før skoleåret er avsluttet. Det gjelder elever, voksne, lærlinger/lærekandidater (med opplæring i for eksempel fellesfag på skolen), fagopplæring i skole (for lærlinger og lærekandidater) og praksiskandidater (som for eksempel får opplæring i TEO9000 - Se A04 Fagkoder).
Følgende automatikk må ligge i de skoleadministrative systemene:
Unntak der det er satt halvårsvurdering 2, standpunkt- eller eksamenskarakter. Disse fagene skal beholde sin fagstatus og ikke ha avbruddsdato.
Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven skriver under på at den avbryter opplæringen.
|
B05 Avbruddsdato på faget
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Den dato eleven, læringen eller lærekandidaten avbryter opplæringen i faget. |
||||||
Gyldige koder | ÅÅÅÅMMDD
|
||||||
Utfyllende kommentar | Avbruddsdato på faget skal registreres dersom eleven avbryter opplæringen i faget eller bytter over til et annet fag i løpet av skoleåret. Det skal da registreres avbruddsdato på det faget eleven bytter fra.
|
B06 Avbruddsårsak
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Kode som viser årsaken til at eleven avbryter utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2/vg3) i løpet av skoleåret. |
||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Avbruddsårsaker skole
Se også under C12 Sluttårsaker fagopplæring |
||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Kodene fastsettes av VIGO Kodeverksgruppe Kun aktive koder skal ligge i SAS og VIGO. Koder som er utgått skal ikke benyttes videre i SAS.
Deltidselever, voksne, lærlinger med noe opplæring på skole, oppdragsundervisning og praksiskandidater skal også i august registreres med koder for avbruddsårsak. Dvs disse skal ikke ha ajourholdskoder. Avbruddsdato og avbruddsårsak skal registreres når eleven melder skriftlig til skolen at de har avbrutt opplæringen på skolen. Se B04 Avbruddsdato.
Kodene IM - Ikke møtt ved skolestart og TN Takket nei til tilbud skal kun benyttes for elever som ikke kommer inn under VIGO-inntaket. Eksempel deltidselever, voksenopplæring, lærlinger og oppdragsundervisning.
Se også under B04 Avbruddsdato. |
B07 Fagstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens eller kandidatens (voksne) status på et gitt fag. | ||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Fagstatus er en kode for undervisningen og/eller grunnlaget for karakteren. Den gir informasjon om hvordan det enkelte faget er gjennomført eller evt. ikke gjennomført.
Fag med fagstatus F, G, P, R og S (ved avbrudd før forbruk av rett) skal ikke være med i kursprosenten. |
B08 Elevstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Elevens, privatistens, kandidatens (voksne), lærlingens eller lærekandidatens status på et gitt programområde. | ||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Elevstatus beregnes i VIGO ut fra den fagstatus som er overført fra SAS. Se nærmere informasjon her. For å kunne beregne elevstatus må utdanningsprogrammet/programområdet inneholde minimum ett fag.
Deltidselev De private videregående skolene har behov for å markere om en elev er deltidselev. Dette er viktig i forhold til tilskudd til de private videregående skolene. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om deltidselev overføres til VIGO med J i kolonnen "Deltidselev". Fylkeskommunale videregående skoler kan velge selv om de ønsker å registrere at en elev er deltidselev. Her kan rutinene variere mellom fylkene. Se også forskrift til opplæringslova § 6-5. |
B09 Elevtimer
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Elevens timer i faget; følger normalt fagets omfang (GREP) i 60 minutter. |
Gyldige koder | Fagets omfang (GREP) er default. |
Utfyllende kommentar | Kun avvikende timetall skal registreres inn i dette feltet. Avrundet til heltall (ikke desimaler).
For følgende fagkoder må det legges på korrekt årstimetall i "Elevtimer":
For disse fagkodene er det timetallet på Elevtimer som danner grunnlag for omfanget av opplæringen innenfor programområdet. Dersom elevtimer ikke blir registrert inn på faget/fagene vil ikke faget være med i beregning av kursprosenten. Dette kan føre til at eleven får for liten kursprosent og derav ikke forbruker et år av retten.
|
B10 Spesialundervisning
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Definisjon | Definisjon Opplæringslova § 5-1. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Gyldige koder | Det er en kombinasjon av fagstatus, elevstatus, fagkoder, programområdekoder og fullførtkode som sier om eleven har spesialundervisning med avvik fra læreplanen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Elever som har rett til spesialundervisning dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Elever som får enkeltvedtak om spesialundervisning i ett eller flere fag skal ha ført fagstatus A (Spesialundervisning) på aktuelt fag. Se også B07 Fagstatus.
For elever med enkeltvedtak om spesialundervisning etter opplæringslova § 5-1 og individuell opplæringsplan, gjelder bestemmelsene i forskrift til opplæringslova § 3-17, andre ledd. I tredje ledd er det eksplisitt regulert at elever i videregående opplæring ikke kan få fritak fra vurdering med karakter på grunnlag av at eleven har et enkeltvedtak om spesialundervisning og individuell opplæringsplan.
Vilkår for Inntak En søker med behov for spesialundervisning, og som har fått slikt enkeltvedtak, skal som hovedregel tas inn til videregående opplæring gjennom det ordinære inntaket. Søkeren kan tas inn gjennom fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram, jf. forskrift til opplæringslova § 6-15, fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne, jf. forskrift til opplæringslova § 6-17, fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk, jf. forskrift til opplæringslova § 6-18 eller fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1), jf. forskrift til opplæringslova § 6-19. Søkere kan også tas inn på individuelt grunnlag dersom søker med vedtak om spesialundervisning mangler vurdering i mer enn halvparten av fagene, jf. forskrift til opplæringslova § 6-22.
Det er færre grupper som har fortrinnsrett til vg2 og vg3. Søkere til vg2 og vg3 har ikke fortrinnsrett til særskilt utdanningsprogram. Søkere til vg2 og vg3 som har enkeltvedtak om spesialundervisning kan tas inn etter forskrift til opplæringslova § 6-30 som regulerer fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne, forskrift til opplæringslova § 6-31 som gjelder med rett til opplæring i eller på tegnspråk eller forskrift til opplæringslova § 6-32 som gjelder søkere med vedtak om utvidet tid til Vg2 eller Vg3. Søkere kan også tas inn på individuelt grunnlag dersom søker med enkeltvedtak om spesialundervisning mangler vurdering i mer enn halvparten av fagene, jf. forskrift til opplæringslova § 6-35. Elever som får enkeltvedtak om spesialundervisning i ett eller flere fag, og hvor målet er at det ikke skal gis opplæring i alle kompetansemålene i faget etter gjeldende læreplan, må være registrert på ett av utdanningsprogrammene/programområdene hvor målet er grunnkompetanse. Dvs. det er ikke planlagt full kompetanse i utdanningsprogrammet/programområdet for eleven, og eleven vil sannsynligvis ende opp med VO (vurdert etter individuell opplæringsplan) og FAM05 (individuell opplæringsplan) i ett eller flere fag med fagstatus A. IOP-fagkodene skal ikke ha FAM05 (individuell opplæringsplan)
Følgende koder for grunnkompetanse skal benyttes når undervisningen foregår i egne basisgrupper:
Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg1:
Forklaring på oppbygging av programområdekodene på Vg2 og Vg3:
Fagstatus A |
B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter.
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Opplæringslova § 3-12 |
Gyldige koder | Elever som får opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter: |
Utfyllende kommentar | Generelt:
Offentlige myndigheter har behov for å få informasjon om en elev har vedtak om særskilt språkopplæring. Fra skoleåret 2023-2024 skal skolen legge inn informasjon om elever med slik opplæring. Følg veiledning fra det skoleadministrative systemet om hvordan dette skal registreres. Informasjon om elever med særskilt språkopplæring overføres til VIGO med J i kolonnen "Vedtak om særskilt språkopplæring".
Fagkoden for morsmål for språklige minoriteter skal ikke føres på vitnemål og kompetansebevis. Den ordinære norskkoden for trinnet benyttes. For elever som ikke har grunnlag for vurdering etter ordinær læreplan henvises det til behandlingsregler beskrevet i Utdanningsdirektoratets skriv om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.2. |
B12 Styrket opplæring i norsk og engelsk
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Styrket opplæring i norsk og engelsk gjelder minoritetsspråklige elever som har behov for styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. |
Gyldige koder | NOR3001 Norsk, styrket opplæring, vg1 |
Utfyllende kommentar | Fra Rundskriv Udir-1-2023, Punkt 3.3.
Elever fra språklige minoriteter kan bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for 280 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år. Se også B11 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter.
Vilkårene for at en elev kan gis anledning til en slik omdisponering av timer fra programfag fremgår av Rundskriv Udir-1-2023, Punkt 3.3.
Omdisponering av timer krever ikke enkeltvedtak.
Det timetallet som er omdisponert til faget må registreres i variabel "Elevtimer". Omdisponeringen (fagkodene NOR3001/02/03 og ENG3001/02/03) skal være med i kursprosenten.
Det skal føres "Deltatt" i karaktefeltet med tilhørende fagmerknad FAM19 "Utv. omf. i norsk" og FAM26 "Utv omf. i engelsk" utenfor den styrkede opplæringen. Rundskriv Udir-1-2023 og Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 10.1.
|
B13 Karaktertermin
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Betegnelse på perioden karakteren settes | ||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Henvisning til forskrift til opplæringslova § 3-12 og § 3-15.
Koden vil ligge på eksportfilen fra SAS til VIGO og vise hvilken termin faget/karakteren er tatt på. I de skoleadministrative systemene kan dette ha en annen benevning. |
B14 Merknad for Yrkesfaglig fordypning
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Navn på programområdet (Vg3) som det blir tatt kompetansemål fra som yrkesfaglig fordypning |
Gyldige koder | Fritekst Gyldige benevnelser: Programområdets navn - finnes på Grep. |
Utfyllende kommentar | Friteksten skal omfatte navnet på programområdet/-ene det velges kompetansemål fra. "Friteksten" overføres fra SAS til VIGO. |
B15 Eksamensform
Område | Videregående skole | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||
Definisjon | Den eksamen som gis lokal og sentralt | ||||||||
Gyldige koder | Koden er gitt av Utdanningsdirektoratet.
|
||||||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.6 og 6.1.
|
B16 FAM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Kode for fagmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1 og pkt 3.5. |
Utfyllende kommentar | Gjelder elever og privatister. Ved bortvising fra eksamen etter forskrift til opplæringslova § 3-33 og § 4-25 og annullering av eksamen etter forskrift til opplæringslova § 3-34 og § 4-26 skal det føres FAM-koder. |
B17 FAM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Fastsatt tekst for en gitt fagmerknad. |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.1 og pkt 3.5. |
Utfyllende kommentar | "Standardtekst" på FAM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
FAM13, FAM16, FAM41, FAM42, FAM46 og FAM48 krever utfyllende informasjon og disse merknadene overføres fra SAS til VIGO som "Fritekst". |
B18 VMM-kode
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Kode for vitnemålsmerknad |
Gyldige koder | Kodene er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2, pkt 3.3, pkt 3.4 og pkt 3.6. |
Utfyllende kommentar |
|
B19 VMM-merknad
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Vitnemålsmerknadsteksten |
Gyldige koder | Gyldig tekst er gitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Grep. Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 3.2, pkt 3.3, pkt 3.4 og pkt 3.6. |
Utfyllende kommentar | Standardteksten på VMM-merknaden ligger i egen tabell i SAS og VIGO.
VMM17, VMM18, VMM19, VMM29, VMM31, VMM32 og VMM33 krever utfyllende informasjon og disse merknadene overføres fra SAS til Vigo som "Fritekst". |
B21 Fullførtkode
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gir status på hvordan eleven har gjennomført et programområde ved (det normale) skoleårs slutt. | ||||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Med "...hele utdanningsprogrammet (vg1)/programområdet (vg2 eller vg3)" forstås at alle fag i utdanningsprogrammet/programområdet er tatt i forhold til Rundskriv Udir-1-2023, eller etter lokal forskrift jf forskrift til opplæringslova § 1-3, tredje ledd.
Elev som følger lokal forskrift etter ordningen med fleksibilitet i fag- og timefordeling i videregående opplæring:
Elever som foretar omvalg, og som kun tar programfagene, skal ha B/I/M etter hvordan resultatet totalt er oppnådd. Dette forutsetter at alle fellesfagene er fullført fra tidligere opplæring.
Fullførtkode H skal benyttes dersom eleven tar enkelte fag av et programområde og ikke har fullført de resterende fagene tidligere. Se utfyllende informasjon på vigoiks.no under Regler for registrering av fullførtkoder. Elever på programområdekode GSGSK0VG-- skal ha fullførtkode H (Holder fortsatt på med opplæringen eller er deltidselev). Gjelder studieforberedende utdanningsprogram: For nærmer informasjon om hvilke fag det gjelder, se på Udir.no - Ta fag som privatist.
Gjelder elever eller voksne som kommer inn under "Ikke-godkjent" utenlands utdanning: Eleven/kandidaten må ha fullført videregående opplæring fra utlandet. Den videregående opplæringen fra hjemlandet må stå oppført på GSU-listen til NOKUT (GSU = Generell studiekompetanse for utenlandske søkere). Dersom kandidaten fullfører og består norsk og evt. engelsk tilsvarende norsk videregående opplæring vil kandidaten kunne få fullførtkode B/I/M. Se nærmer info på Samordna opptak.
Lærlinger/lærekandidater som får opplæring i skole skal ha fullførtkode L (for lærlinger) eller K (for lærekandidater) når de er ferdig med opplæring på skole. Dette skal føres i det skoleadministrative systemer. Fullførtkode L og K settes automatisk i VIGO når dato for læretiden er passert.
Fullførtkode i forhold til lærlinger/lærekandidater/praksiskandidater når fagprøven er gjennomført:
Når en elev har fullført Vg3 med fullførtkode B, I, M, A, L eller K er ungdomsretten tatt ut.
På vigoiks.no finner dere utfyllende kommentarer under Regler for registrering av fullførtkoder.
Fullførtkodene skal ikke settes i SAS før alle karakterene er lagt inn. Dvs også alle eksamenskarakterene. |
B22 Bevistype
Område | Videregående skole | ||||
---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||
Definisjon | Viser hvilken bevistype eleven har fått på opplæringen. |
||||
Gyldige koder |
|
||||
Utfyllende kommentar | Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 1.9. For føring av vitnemål for elever/lærlinger som går på tilbudet som gir yrkes- og studiekompetanse (YSK-tilbud) viser vi til brev fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 9.6.
|
B23 Karakterstatus
Område | Videregående skole | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||
Definisjon | Kode for karakterer som blir endret. | ||||||||||||||
Gyldige koder |
|
||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Viser at en karakter er endret etter første rapportering til VIGO. Viser til Forskrift til Opplæringslova § 3-30 (særskilt eksamen), § 3-31 (ny eksamen) og § 3-32 (utsatt eksamen).
Elev som har rett til særskilt eksamen skal opp i samme fag, men kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen. Elev som tar nye eksamen skal opp i samme fag. Elev som har rett til å ta utsatt eksamen kan bli trukket ut i nytt fag dersom utgangspunktet var at de skulle vært oppe i et trekkfag. Ved ny og utsatt eksamen beholder eleven sin standpunktkarakter.
Se også Forskrift til opplæringslova § 3-34 om andre grunner for annullering av eksamen, og Forskrift til opplæringslova § 3-5, fjerde ledd om 1 i standpunkt i ett eller flere programfag og bestått karakter i tverrfaglig eksamen.
Karakterstatus skal ikke registreres på halvårsvurdering 1 (H1). |
B24 Fravær
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Fravær fra undervisning. |
Gyldige koder | dager |
Utfyllende kommentar | Fravær skal føres i henhold til forskrift til opplæringslova § 3-45 og skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 8.
|
B25 Orden og adferd (oppførsel)
Område | Videregående skole |
---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram |
Sist endret | 01.06.2024 |
Definisjon | Karakterer i orden og adferd ved halvårsvurdering jf. forskrift til opplæringslova § 3-13 og standpunktkarakterer etter avsluttet opplæring i skole jf. forskrift til opplæringslova § 3-16. |
Gyldige koder | God (G) vanlig god orden og vanlig god adferd (oppførsel). |
Utfyllende kommentar | Karakterer i orden og i adferd (oppførsel) føres i henhold til forskrift til opplæringslova § 3-6. For fastsetting av karakter i orden og adferd vises til forskrift til opplæringslova § 3-13 og § 3-16. Voksne som følger opplæring særskilt organisert for dem skal ikke ha karakter i orden og adferd. Se skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 2.7.
|
B26 Karakterer og andre vurderingsuttrykk
Område | Videregående skole | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||||||||||||
Definisjon | Gyldige karakterer og andre vurderingsformer/-uttrykk jfr. skriv fra Utdanningsdirektoratet om Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5 og forskrift til opplæringslova § 3-5. |
||||||||||||||||
Gyldige koder | Karakterer for videregående opplæring:
For vurderingsuttrykk IG = Ikke godkjent se under utfyllende kommentar (nest siste avsnitt). |
||||||||||||||||
Utfyllende kommentar | Der det ikke er grunnlag for å sette vurdering i et fag settes IV (ikke vurderingsgrunnlag). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet, pkt 5.4.
For elever med vedtak om spesialundervisning er vurderingsuttrykket VO (vurdert etter individuell opplæringsplan). Viser til skriv fra Utdanningsdirektoratet Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring, pkt 11.3.
For elever som ikke møter til eksamen, samme hva grunn er, føres IM (ikke møtt). FAM29 "Eksamen ikke avlagt" (ikke dokumentert fravær) eller FAM39 "Dokumenter fravær" skal føres i tillegg.
Vurderingsuttrykkene IB, IV eller IM skal ikke forekomme på et vitnemål når vurderingen er gitt i fag som inngår i grunnlaget for bestått yrkes- eller studiekompetanse. I forbindelse med realkompetansevurdering benyttes GK (Godkjent). For voksne som er realkompetansevurdert er det mulig å registrere IG (Ikke godkjent) når ikke hele faget er vurdert som godkjent. Se nærmere under E1 Realkompetansevurdert dato.
Forsøk i videregående opplæring for voksne – Modulstrukturerte læreplaner. |
B27 Målform
Område | Videregående skole | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||
Sist endret | 01.06.2024 | ||||||
Definisjon | Er elevens valgte hovedmål i norsk eller samisk. | ||||||
Gyldige koder |
|
||||||
Utfyllende kommentar | Blir registrert i det skoleadministrative systemet med den målform eleven skal ha utskrevet vitnemål på. |